Friday, May 24, 2013

Merdekakah Kita?


serenemaklong.blogspot.com
 


Memang benar kita telah merdeka dari penjajahan fizikal tetapi mari kita fikirkan semula, adakah kita telah merdeka dari penjajahan dalam bentuk lain?

Sudahkah kita merdeka dari penjajahan minda? Sudahkah kita merdeka dari syirik? Sudahkah kita merdeka dari nafsu yang membelenggu? Sudahkah kita merdeka dari perasaan dengki sesama sendiri?

Jika betul kita sudah merdeka, adakah kita telah 'memerdekakan' rakan dan saudara kita lain dari syirik, dari sifat mazmumah?

"Alif, Laam, Raa'. Ini ialah Kitab (Al-Quran) Kami turunkan ia kepadamu (wahai Muhammad), supaya engkau mengeluarkan umat manusia seluruhnya dari gelap-gelita kufur kepada cahaya iman - dengan izin Tuhan mereka - ke jalan Allah Yang Maha Kuasa lagi Maha Terpuji." (Ibrahim 14:1)

Kemerdekaan kita tidak membawa sebarang erti jika orang yang kita sayangi masih belum merdeka. Merdekakan diri terlebih dahulu dari sebarang bentuk penjajahan minda dan akhlak buruk (Mazmumah). Pada masa yang sama merdekakan juga orang lain di sekeliling kita.

Bila semua sudah tercapai, ini barulah dikatakan kemerdekaan sebenar....!!!

 


No comments:

Post a Comment