Friday, May 31, 2013

Lillahi Taala

serenemaklong.blogspot.com



DARI Abu Hurairah Ra. Ia berkata: Bersabda Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam; "Islam mulai berkembang dalam keadaan asing. Dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang-orang yang asing." (HR. Muslim)

Islam mulai tersebar di Mekkah dalam keadaan sangat asing. Sangat sedikit penganut dan pendukungnya kalau dibandingkan dengan penentangnya. Kemudian Islam tersebar ke seluruh pelosok dunia sehingga dianut oleh dua pertiga penduduk global. 

Kemudian Islam kembali asing dan dirasa ganjil dari pandangan dunia, bahkan dari pandangan orang Islam sendiri. Sebahagian dari orang Islam merasa ganjil dan aneh bila melihat orang Islam yang iltizam (komited) dengan Islam mengamalkan tuntutan Islam yang sebenar. 

Seorang yang iltizam dengan Islam dipandang dingin oleh masyarakat dan sukar diterima sebagai individu yang sihat. 

Contohnya, ketika sesuatu program kemasyarakatan sedang berlangsung, kemudian masuk waktu solat. Bila ada orang yang minta izin untuk menunaikan solat, tindakannya itu dianggap tidak sopan dan kurang wajar. 

Orang yang tidak solat sambil bersenda-gurau ketika orang lain sedang solat tidak pula dianggap sebagai perbuatan yang salah dan terkutuk.

Begitulah seterusnya nasib Islam di akhir zaman. Ia akan terasing dan tersisih dari masyarakat, bahkan tersisih dari pandangan orang Islam sendiri yang mengaku sebagai umat Islam dan marah jika dikatakan dia bukan orang Islam.

No comments:

Post a Comment