Thursday, May 17, 2012

Teman Seperjalanan Hidup


serenemaklong.blogspot.com
 
 
ORANG-ORANG yang berada di sekitar kita mempunyai pengaruh yang sangat kuat ke atas keperibadian dan pembentukan karakter kita.
 
Seorang yang selalu berdamping dengan orang-orang yang bertaqwa, maka tanpa disedari pengaruh taqwa itu akan datang kepadanya. Umpama orang yang duduk dengan penjual minyak wangi. Walaupun dia tidak mendapatkan minyak wangi itu, keharumannya turut melekat kepadanya.
 
Sebaliknya, seorang yang selalu berdamping dengan orang-orang fasik lagi jahat, maka pengaruh kefasikan dan kejahatan itu juga akan datang kepadanya. Seperti orang yang duduk dengan tukang besi. Walaupun dia tidak terkena percikan api, namun dia pasti akan terkena asap dan jelaganya.
 
Manusia boleh berkelakuan seperti binatang akibat terpengaruh dengan orang di sekitarnya. Kadang-kadang kelakuannya malah lebih buruk daripada binatang itu sendiri.

Oleh itu kita harus teliti dan menjaga diri agar tidak berhubungan akrab dengan orang-orang yang bersifat buruk. 
 
Kita ini ibarat sedang belayar di lautan. Kita adalah penumpang dan juga pemilik kapal. Sanggupkah kita membiarkan nakhoda yang bersifat buruk mengendalikan kapal kita? Bersediakah kita bila kapal berlabuh di pelabuhan yang tidak semestinya atau lebih teruk karam di lautan akibat nakhoda yang jahat itu? Sanggupkah kita mengizinkan mereka menjadi rakan seperjalanan kita?
 
Memilih rakan seperjalanan adalah pilihan saya dan saudara, bukan pilihan dia ataupun mereka. Pilihan itulah yang akan menentukan kita tiba di pelabuhan sebuah pulau yang indah atau terdampar di pulau derita selamanya-lamanya.

No comments:

Post a Comment