Friday, February 18, 2011

Bijak Jual-Beli Rumah

serenemaklong.blogspot.com

Dewasa ini banyak pilihan hartanah dalam pasaran. Pembeli keliru sama ada membeli daripada pemaju atau individu lain. Ramai juga tertipu dengan brosur pemaju yang memaparkan keindahan rumah atau projek mereka sedangkan rumah yang dibina itu bermasalah. Justeru ikutilah nasihat berikut:

  • Siasat pemaju terlebih dahulu, pastikan kelayakan dan rekod latar belakangnya baik. Kaji pengalaman, mutu produk dan jangka masa siap projek.
  • Kaji lokasi projek yang ingin dibeli. Sebaik-baiknya lawati rumah pameran.
  •  Jika ingin membeli rumah daripada individu lain, ketahui dahulu nilai pasaran hartanah di kawasan berkenaan sebelum bersetuju dengan harga yang ditawarkan.
  • Jenguk dan lihat rumah itu serta pastikan ia milik sah individu tersebut.
  • Dapatkan maklumat bersangkutan hartanah daripada pejabat hartanah berkaitan.
  • Dapatkan pengesahan pemilik berdaftar dan selidik sama ada hartanah berkenaan mempunyai sebarang masalah.
  • Hubungi pihak bank untuk mengetahui kelayakan pembiayaan hartanah yang ingin dibeli. Mereka lazimnya menasihatkan pembeli mengenai status pemaju, lokasi dan nilai pasaran.
  • Semua hartanah sepatutnya mempunyai dokumen bertajuk sebagai bukti hak milik yang biasanya dikelaskan dalam pegangan bebas atau pegangan pajak.
Pegangan bebas – pembeli memiliki hartanah dan menjadi pemilik kekal.
Pegangan pajak – pembeli memiliki hartanah berkenaan namun cuma untuk beberaoa tempoh. Sebaik sahaja pajakan mencapai tarikh matang (tamat), pembeli perlu memperbaharuinya. Jika tidak, pemilikan dikembalikan kepada Kerajaan Negeri.

Kes pemaju menipu pembeli
Hal pemaju menipu pembeli jarang berlaku namun pembeli wajar melantik peguam yang berwibawa dan dipercayai untuk mengendalikan dokumen peminjaman ini kerana kebelakangan ini ramai peguam yang menipu pembeli.

Jumlah pendahuluan yang wajib – 10% daripada harga jualan hartanah perlu dibayar sebaik sahaja menandatangani perjanjian jual-beli.   

Jika pembeli membatalkan pembelian, penjual berhak untuk tidak memulangkan wang pendahuluan. Namun, jika penjual yang membatalkan penjualan maka dia perlu memulangkan wang pendahuluan.

Pembeli dinasihatkan memeriksa hartanah itu sebelum menandatangani sebarang perjanjian jual beli untuk mengelakkan timbulnya rasa tidak puas hati dengan keadaan rumah selepas pembelian. Sebarang kecacatan wajar dilaporkan kepada penjual.

Bagaimanapun, jika membeli hartanah daripada pemaju, pembeli tidak perlu bimbang. Surat perjanjian jual beli mencatatkan pembayaran berjadual, membabitkan lima peratus daripada pembayaran rumah perlu dipegang oleh peguam. Wang itu akan diguna untuk membaik pulih sebarang kecacatan jika ada dalam tempoh masa yang ditetapkan mengikut syarat perjanjian jual-beli.

Sejumlah 2.5 peratus yang dipegang peguam untuk bayaran terakhir perlu dibayar kepada pemaju jika tiada rungutan mengenai hartanah itu dalam tempoh enam bulan. 2.5 peratus lagi dibayar selepas 18 bulan.

Kerana itu pembeli dinasihatkan supaya jangan tergesa-gesa melakukan kerja pengubahsuaian dalam tempoh 18 bulan selepas mendapat kunci. Selain itu fahami kandungan surat perjanjian.

Syarat asas untuk melakukan pengubahsuaian.
Kerja pengubahsuaian rumah yang besar (seperti memecah dan menyambung rumah), pembeli mesti memberitahu bank dan mendapat kelulusan daripada pihak berkuasa tempatan. Bagaimanapun bagi pengubahsuaian kecil (seperti memasang siling lepa atau lantai kayu) tidak perlu meminta kebenaran.

Untuk menjual rumah, dokumen yang diperlukan ialah surat perjanjian jual beli rumah yang asal, geran dan perjanjian surat pinjaman yang asal.

Pembeli yang hendak menjual rumah seharusnya menyimpan salinan dokumen itu, atau dapatkan salinan daripada bank atau peguam.

Rancang belanja
Rangka perbelanjaan untuk melihat takat kemampuan diri. Pastikan harga belian mengikut kemampuan kewangan. Senaraikan semua perbelanjaan bulanan seperti bayaran ansuran bulanan rumah, kereta dan lain-lain. Jumlah untuk bayaran pinjaman sepatutnya tidak melebihi 1/3 daripada pendapatan kasar bulanan isi rumah.

Kenal pasti sumber kewangan anda, selain tabungan dan simpanan dalam Akaun II Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), dapatkan pinjaman dari bank atau institusi kewangan.

Beli rumah yang boleh mendatangkan keuntungan jika dijual semula. Pilih juga kawasan perumahan yang mempunyai statistik jenayah paling rendah, jiran sekeliling yang mempunyai sifat menghargai dan menghormati harta orang lain, dilengkapi kemudahan asas dan infrastruktur terancang seperti sekolah, masjid atau surau, taman permainan, kedai dan dewan serbaguna.
(Sumber: Anjung Seri)

Mengambil kira Perjanjian Jual-Beli
Jika hartanah itu masih dalam pembinaan, pemaju biasanya memilih peguam untuk menggariskan perjanjian Jual-Beli. Disebabkan itu, bayaran peguam diketepi atau dimasukkan sekali dalam harga belian hartanah.

Perlu kerap berhubung dengan peguam, sehingga urus niaga berakhir. Peguam sepatutnya menasihati dan bertindak bagi pihak anda sewaktu menandatangani perjanjian jual-beli serta membuat pembayaran.

Insurans
Ada pelbagai jenis insurans untuk hartanah dan kandungannya. Namun insurans paling penting yang perlu dibeli ialah Mortgage Reducing Term Assurance (MRTA). Semua itu demi memastikan kediaman anda terus dibayar penuh jika sesuatu tidak diingini berlaku kepada anda, dan supaya keluarga anda tetap mempunyai tempat tinggal. Pemaju lazimnya mempunyai panel penginsurans. Kerana itu premium tahunan anda disertakan sekali dalam jumlah pinjaman.

Duti setem dan bayaran peguam
Bersedia membayar perjanjian jual-beli dan perjanjian pinjaman bernilai tinggi. Bagaimanapun sesetengah bank menyerap kos ini sebagai nilai tambahan  dalam pakej pinjaman perumahan. Jadi pastikan anda mencari rundingan pinjaman yang benar-benar menguntungkan.

Selepas penyerahan kunci
Sesetengah kos tambahan akan terselit dalam perbelanjaan selepas pembelian hartanah di buat, antaranya caj perkhidmatan bualan (jika anda membeli unit kondominium /pangsapuri), deposit kemudahan untuk bekalan elektrik, air, talian telefon, penilaian (dua kali setahun) dan quit rent (tahunan).

Cari pakej pinjaman perumahan paling menarik
Biasakan diri membaca setiap promosi pinjaman yan ditawarkan oleh pihak bank. Selain itu berundinglah dengan sesetengah bank berkenaan promosi pinjaman perumahan mereka. Jangan lupa menilai kembali bajet peribadi supaya anda selesa dengan jumlah yang sedia dibelanjakan untuk rumah idaman.
(Sumber: TH Properties)

Persediaan Sebelum Menjual
Ambil inisiatif mengambil tahu nilai terkini pasaran hartanah. Tidak cukup sekadar memikirkan nilai rumah merujuk harga ketika membeli atau memasukkan sekali kos pengubahsuaian, kerana ada masanya harga rumah ditentukan oleh pembeli. Di sini disenaraikan beberapa panduan berguna untuk dirujuk ketika menjual rumah.

  • Fahami dan kenalpasti pasaran. Bersedia menjual dengan harga minimum sebagai pemutus rundingan. Tidak ada penawaran lain selepas itu. Rahsiakan daripada ejen anda mengenainya, sebaliknya berbincang dengan pembeli jika mereka menawarkan harga munasabah dan menguntungkan.
  • Pastikan persekitaran bersih. Perindahkan rumah seperti memasang pagar baru atau mengecat semula dinding luar demi meraih minat pembeli. Bersihkan halaman dan buang semua tumbuhan mati. Minta jasa baik jiran membersihkan kawasan rumah mereka juga.
  • Baiki kerosakan misalnya mengganti bumbung usang, menampal semula dinding lekuk, menukar saluran paip yang bocor dan membaiki lantai retak.
  • Selalu berhubung dengan ejen hartanah untuk mengetahui perancangannya terutama sebelum proses menandatangani perjanjian. Catatkan segala yang dijanjikan oleh ejen dan pastikan dia mengotakannya.
  • Selidik punca mengapa ejen mahupun anda belum mendapat sebarang panggilan mengenai pembelian rumah. Adakah anda perlu lebih mengiklankan ataupun nilai jualan itu terlalu tinggi? Jika harga menjadi penyebab, turunkan sedikit.
(Sumber: Anjung Seri)

No comments:

Post a Comment