Thursday, January 4, 2018

Persoalan Muhammad s.a.w. Dan Jesus




PERKONGSIAN DARI BRO FIRDAUS WONG WAI HUNG, PENGASAS MULTIRACIAL REVERTED MUSLIMS

"You claimed Muhammad is the last prophet but why Jesus will be coming back before end of the world and not Muhammad? Jesus died and he rise from the death but Muhammad died and he still in the grave! Why? Jesus is greater!"

Ini apa yang saya dengar waktu sampai ke tempat perbincangan antara sukarelawan kami di Berjaya Times Square. Menurut sahabat saya, mereka telah berbincang agak lama sebelum saya sampai. Saya meminta izin untuk turut serta dalam perbincangan mereka dan lelaki dari Afrika ini mengizinkan saya. Alhamdulilah.

Beliau memperkenalkan dirinya sebagai Peter. Saya menjawab pertanyaan terakhirnya  kepada sukarelawan. Lalu beliau minta saya kongsikan lebih lagi. 

Saya mengambil kesempatan berkongsi tentang Jesus sujud dalam sembahyang (Matt 26:39) dan dia mengaku dia tidak ikut Jesus, Jesus berkhatan (Luke 2:21), Jesus ucapkan Shalom Aleichem (Luke 24:36) dan banyak lagi persamaan antara apa yang Jesus kata dan lakukan di dalam Bible dan Islam.

Lalu saya bertanya kepadanya, "Is there anything that I said is wrong or you disagree?"

Peter menjawab, "There is nothing that I disagree with what you said. Everything make sense to me."

Setelah hampir 40 minit berdiskusi dengan beliau, saya bertanya soalan cepu emas kepadanya, "You believe in One God right since you are a Christian?" 

Dan Peter menjawab, "Yes of course". 

Saya meneruskan, "Now after what I shared with you about Jesus in which you said you agree with everything I said and all make sense to you. Do you believe Jesus is the son of God of he is one of the mightiest messenger of God?" 

Peter menjawab, "Yes, he is one of the mightiest messenger of God."

Saya bertanya lagi, "Do you believe that Prophet Muhammad is the last Prophet of God that Jesus prophesied?"

Peter menjawab, "Yes I do."

Saya memaklumkan kepada beliau, "Do you know with all you have agreed just now, you have all the criteria and the belief of a true servant of God which is to be a Muslim."

Peter jawab, "No i dont know."

Saya mempelawa beliau untuk kembali menyembah Tuhan yang mengutuskan Jesus dan Nabi Muhammad;

"Yes you have all the criteria now. With what you have believe I would like to ask what stopping you to be the true servant of God now and proclaim what you belief now?"

Jawapan Peter membuatkan saya sebak, "No. Nothing stopping me. Lets do it."

Semalam Peter, lalu di lokasi #MegaStreetDakwah kami di Berjaya Times Square sebagai missionari Kristian tetapi beliau pulang sebagai seorang Muslim. 

Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar!...

Allah telah menyelamatkan satu jiwa melalui usaha kita semalam. Pujian hanya milik Allah. Ayuh sahabat semua. Belajarlah ilmu dakwah kepada Belum Muslim dan sebarkanlah Islam semampu kita. 

Moga kita dan zuriat keturunan kita menjadi asbab manusia lain dikurniakan hidayah oleh Allah Subhanahu Wa Ta'ala.

Kami memerlukan lebih ramai sukarelawan terlatih untuk bersama kami melaksanakan kerja follow up dan membimbing orang seperti mereka.

No comments:

Post a Comment