Wednesday, January 31, 2018

Mendepani Kerenah Manusia



JANGAN BERHARAP PADA SIAPAPUN

Rasa gelisah tidak akan menghilangkan kemungkinan apa yang kau takutkan di masa depan. Rasa gelisah itu telah mencuri kebahagianmu di hari ini. Senyumlah, tinggalkan sedihmu. Bahagialah, lupakan takutmu. 

Tidak ada orang yang benar-benar tegar dalam hidupnya. Tapi yang ada yang mampu bertahan kemudian terus bangkit. Kelmarin adalah ujian yang cukup berat. Esok atau lusa nanti mungkin akan ada yang lebih hebat. Namun percayalah Dia tidak akan meninggalkanmu. 

Jika hati sentiasa ingin bahagia, janganlah bergantung pada siapapun, selain pada Allah. Di Dunia ini jangan terlalu bergantung pada seseorang. Kerana bahkan bayanganmu sendiri akan meninggalkanmu saat kamu dalam gelap. Cukuplah, ibadah sebagai kesibukan bagi kita. Amal sebagai harapan kita. Mati sebagai nasihat bagi kita. Takwa sebagai bekal bagi kita. 

Andai ini jalan-Nya, lapangkan jiwa terima segalanya. Kerana jalan ini menuju bahagia. Biarpun merasa derita di awalnya. Hari kelmarin sudah berganti dengan hari ini. Matahari kelmarin, kini kembali bersinar di hari ini. Dan kesedihan kelmarin, sudah berganti dengan kebahagiaan mulai hari ini.






ORANG TENANG SELALU MENANG

Kelaziman kita apabila kita dimarahi, diherdik, dikutuk, dikomen kita akan menjawab, membalas untuk mempertahankan diri. Anda silap tu!!.. sepatutnya di dalam hati kita perlu ambil kesempatan untuk berdoa. Orang yang diam lebih mulia di sisi ALLAH.

Kerana ketika itu ALLAH sangat dekat dengan kita. Insyaallah Malaikat akan Aminkan doa-doa kita. Ambil kesempatan itu, biarlah orang itu kutuk apa sahaja kepada kita, di dalam hati kita berdoa:
"Ya ALLAH Ya Tuhanku, Aku adalah orang yang dizalimi, kau makbulkanlah doaku."

Masa ni mintalah apa sahaja:
"Kau berilah kejayaan untukku dunia dan akhirat"
"Kau berilah kemurahan rezeki-Mu kepada kami sekeluarga"
"Kau jadikanlah kami dan zuriat keturunan kami orang yang mulia di sisi-Mu"

Allahu Akbar, bila kita alih pemikiran kita dari fokus ucapan yang tidak baik dilemparkan kepada kita dengan berdoa (pada saat itu kita ibarat orang yang teraniaya) minta dengan keadaan kita tengah bersabar dan dengan penuh santun, Insyaallah ALLAH akan perkenankan doa kita.

[Hajjah Rohana Saad]





Usah mohon Allah mudahkan ujian dalam kehidupan. Tetapi, mohonlah kekuatan untuk mendepani semua ujian.


No comments:

Post a Comment