Friday, October 27, 2017

Nabi s.a.w. Mengajar Guna Nombor


Antara cara Nabi mengajar adalah menggunakan nombor atau turutan. Contohnya Nabi sebut ada tiga perkara sekian ...ada lima perkara sekian... tujuh golongan sekian... dan pelbagai lagi. Banyak sangat buktinya yang dapat dikumpul setakat ini sepanjang mencari fakta angka.


Berikut beberapa lagi bukti Nabi mengajar dengan cara ini. 



Lima Nama Nabi

Rasulullah bersabda: “Aku mempunyai lima nama. Akulah Muhammad, akulah Ahmad. Akulah al-Mahi (si penghapus) yang Allah hapuskan kekufuran denganku. Akulah al-Hasyir (si penghimpun) yang manusia dihimpunkan selepas aku dibangkitkan. Dan akulah al-Aqib (si penutup) yang tiada lagi sesiapapun nabi selepasku.” (Riwayat al-Bukhari)

5 Asas Agama

Rasulullah bersabda: “Islam terbina atas lima perkara; penyaksian bahawa tiada tuhan melainkan Allah dan Muhammad utusan Allah, mendirikan solat, mengeluarkan zakat, haji dan puasa Ramadan.” (Riwayat al-Bukhari)



5 Keagungan Allah

Abu Musa menceritakan: “Rasulullah bangkit berdiri semasa bersama kami lalu memberitahu lima perkara: “Sungguh Allah tidak tidur dan tidak logik Dia tidur. Dia boleh sahaja merendahkan timbangan dan mengangkatnya. Disampaikan kepada-Nya amalan waktu malam sebelum amalan siang, dan amalan siang sebelum amalan malam. Hijabnya ialah cahaya. Andai disingkap, nescaya keagungan wajah-Nya akan membakar semua makhluk yang dipandang oleh-Nya.” (Riwayat Muslim)


[Sumber FB Ustaz Muhammad Luqman Makhtar]

No comments:

Post a Comment