Friday, October 6, 2017

Menjadi Muslim Yang Benar


Untuk menjadi Muslim yang benar, mulakan dengan berjuang mengelak apa yang dibenci dan dilarang oleh Allah agar kita dikasihi-Nya. Kemudian kita tambahkan usaha dengan melaksanakan apa yang disuruh dan dicinta-Nya agar kita terus berada di dalam naungan rahmat dan keampunanNya. Apakah “5 Jangan” ini?

#1: Jangan Kufur

Terdapat beberapa definisi bagi kata kufur. Secara bahasanya bermaksud “menutupi” atau “mengingkari”. Dari segi Usuluddin, kufur adalah “tutup” sepertimana hati orang-orang kafir yang tertutup dari menerima hidayah Allah swt dan seruan Rasulullah saw.

Menurut kefahaman Ahli Sunnah wal Jamaah pula secara istilah kufur adalah suatu pendustaan kepada Rasulullah s.a.w. dan ajaran yang dibawanya. Menurut syarak, kufur membawa makna tidak mempercayai dan mengimani Allah S.W.T., para malaikat, kitab-kitab-Nya, para Rasul, dan sebarang ketetapan agama yang secara daruri diketahui oleh orang Islam.

Allah telah menegaskan di dalam Surah An-Nisa’, ayat 136 dan 137 bahawa:

“Wahai orang-orang yang beriman! Tetapkanlah iman kamu kepada Allah dan RasulNya, dan kepada Kitab Al-Quran yang telah diturunkan kepada RasulNya (Muhammad saw) dan juga kepada kitab-kitab suci yang telah diturunkan dahulu daripada itu dan sesiapa yang kufur ingkar kepada Allah dan malaikat-malaikatNya, dan kitab-kitabNya dan rasul-rasulNya dan juga Hari Akhirat, maka sesungguhnya dia telah sesat dengan kesesatan yang amat jauh.

Sesungguhnya orang-orang yang beriman, kemudian mereka kafir, kemudian mereka beriman semula, kemudian mereka kafir sekali lagi, kemudian mereka bertambah-tambah lagi dengan kekufuran, Allah tidak sekali-kali akan memberi ampun kepada mereka dan tidak akan memberi petunjuk hidayah kepada mereka ke jalan yang benar.”
 Surah An-Nisa’, ayat 136 – 137

Secara umum, golongan yang secara terus menolak ajaran Islam dan seruan Rasulullah saw sekaligus tidak mempercayai Allah swt sebagai Tuhan adalah golongan kafir (kufur akhbar).

Kufur bagi seorang Islam adalah apabila dia menolak sebahagian dari ajaran dan hukum Tuhan sama ada secara lisan, perbuatan ataupun hatinya (kepercayaan).

Contohnya menolak hukum hudud, kerana tidak bersetuju dengan kewujudan hukum ini boleh jatuh kufur. Mempersendakan (menghina, mengejek dan mempermainkan) suruhan dan larangan Allah swt boleh jatuh kufur, menolak sunnah Rasulullah saw boleh jatuh kufur mahupun membenci poligami juga boleh jatuh kufur.

Di dalam ayat di atas juga Allah swt telah menegaskan bahawa, perbuatan dosa yang diulang berkali-kali akan membawa kepada kesesatan yang jauh kerana hati manusia itu semakin lama semakin hitam untuk menerima sebarang petunjuk dan hidayah dari Allah swt.

Kadang-kadang manusia suka mengambil ringan terhadap sesuatu perbuatan dosa itu kerana menganggap apa yang dilakukan adalah suatu hal yang kecil dan remeh. Tanpa sedar, dosa-dosa kecil ini telah dikumpul lama-lama jadi bukit. Lalu kemudian hari nanti siapa yang akan rugi?



#2: Jangan Syirik

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa yang selain dari (syirik) itu, bagi siapa yang dikehendakiNya. Barangsiapa yang mempersekutukan Allah, maka sesungguhnya ia telah berbuat dosa yang besar.”
 Surah An-Nisa’, ayat 48

Perkataan syirik berasal dari kata “syaraka” yang bermaksud “mencampurkan dua atau lebih benda/hal yang tidak sama menjadi seolah-olah sama.” Campuran dua elemen ini dipanggil sebagai “isyrak” manakala orang yang mencampurkannya digelar sebagai “musyrik”.

Dalam hal tauhid, syirik adalah mencampurkan (menyekutukan) Allah swt kepada yang lain dengan menganggap yang lain itu juga sama seperti Allah swt yang boleh memberi manfaat dan mudarat. Mana mungkin Tuhan yang Maha Satu disamakan dengan ciptaan-Nya sendiri!

Syirik besar adalah yang nyata seperti perbuatan sihir yang menyekutukan Allah swt dengan makhluk ghaib, menyembah berhala/patung walaupun mengaku beriman dan memakai tangkal/azimat. Syirik besar boleh menyebabkan pelakunya keluar dari Islam.

Syirik kecil yang sering kita terlepas pandang adalah sikap riak, takbur, sum’ah dan ujub di dalam diri kita. Apabila seorang hamba merasakan dirinya bagus, mulia berbanding orang lain maka dia seolah-olah mahu meletakkan dirinya setaraf dengan Tuhan yang selayaknya berada di aras bagus, mulia, perkasa, hebat dan bangga tersebut.

Awas! Rasulullah s.a.w. telah bersabda:

“Riya’ sekalipun hanya sedikit, ia termasuk syirik dan barang siapa memusuhi kekasih-kekasih Allah maka ia telah menyatakan perang terhadap Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang baik, taqwa serta tidak dikenali. Sekalipun mereka tidak ada, mereka tidak hilang dan sekalipun mereka ada, mereka tidak dikenali. Hati mereka bagaikan pelita yang menerangi petunjuk. Mereka keluar dari segala tempat yang gelap gulita.”
Riwayat Ibnu Majah & Baihaqi

Lawan “syaraka” adalah “khalasha” yang bermaksud “memurnikan”. Sesuatu yang tidak bercampur itu suci dari sebarang unsur lain/luar dan ini dipanggil sebagai “Khalish”.

Dari kata ini hadir perkataan “ikhlas” iaitu sikap yang mentawhidkan Allah swt secara keseluruhannya, kesucian yang total. Melalui apa dia mentawhidkan Allah swt?

Segala perbuatannya, lisannya, keyakinannya, bicara hatinya dan buah fikirannya semua dilakukan demi Allah dan kerana Allah. Apatah lagi segala ibadahnya juga diabadikan untuk mengharap redha Allah.


#3: Jangan Zalim

Zalim adalah kata lawan bagi “Adil”. Dari aspek ini menurut Syeikh Raghib al Asfahani dalam al Mufradat fi Gharib Al-Quran, zalim membawa maksud “tidak menempatkan/meletakkan sesuatu pada tempatnya, menambah mahupun mengurangkannya.”

Dari segi istilah bahasa, zalim membawa maksud “aniaya/celaka.” Dapatlah disimpulkan bahawa perbuatan zalim adalah tindakan yang tidak menurut syariat Islam seperti meninggalkan suruhan dan mengerjakan larangan Allah swt sekaligus meletakkan sesuatu bukan pada tempat yang diredhai Allah.

Zalim kepada Allah swt berlaku apabila kita sebagai hamba telah menidakkan hak Allah swt sebagai Tuhan yang disembah. Tindakan ini membawa kepada kekufuran dan menjadi syirik apabila disertakan dengan perbuatan menyekutukan Allah swt dengan yang lain. Zalim ini sangat besar dosanya seperti firman Allah swt:

“Sesungguhnya syirik itu adalah kezaliman yang amat besar.”
 Surah Luqman, ayat 13

Secara tidak langsung, kita telah menzalimi diri sendiri apabila kita menidakkan hak Allah kerana balasan perbuatan ini adalah neraka. Zalim kepada diri sendiri juga berlaku apabila kita melakukan maksiat dan dosa dengan sengaja, jelas sekali kita sengaja merosakkan hidup dunia dan akhirat melalui perbuatan-perbuatan ini.

Perbuatan zalim kepada orang lain berlaku apabila kita melakukan kesalahan, dosa dan maksiat yang melibatkan orang lain seperti zina dan judi. Juga menjadi suatu perbuatan yang zalim apabila kita tidak menempatkan hak orang lain di tempat yang sepatutnya seperti firman Allah swt di dalam surah Asy-Syura ayat 42:

“Sesungguhnya dosa besar itu atas orang-orang yang berbuat zalim kepada manusia dan melampaui batas di muka bumi tanpa hak. Mereka itu mendapat azab yang pedih.”
 Surah Luqman, ayat 42

Contohnya seperti apabila seorang suami menidakkan hak nafkah seorang isteri, seorang pemimpin menidakkan hak rakyatnya untuk dilindungi dan seorang pemegang amanah harta anak yatim mengambil harta tersebut untuk kepentingan sendiri.

#4: Jangan Fasik

Menurut penjelasan dari Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, Fasik adalah perumpamaan bagi “terkupas kulit luarnya.”

Perumpamaan ini menggambarkan sesuatu yang tidak sempurna apabila terkupas. Jika kulit luar (Islam) terkupas, mana mungkin isi dalamnya (Iman) itu sempurna; boleh jadi berkulat, boleh jadi dihurung lalat, mungkin juga sudah berulat!’

“Orang Fasik adalah orang yang melanggar perjanjian yang teguh, dan memutuskan apa yang diperintahkan Allah (kepada mereka) untuk menghubungkannya dan membuat kerosakan di muka bumi. Mereka itulah orang yang rugi.”
 Surah Al-Baqarah, ayat 27
Fasik membawa kepada ketidaksempurnaan Iman apabila seorang yang mengaku Muslim melanggar (fasaqa) dari melaksanakan Rukun Islam dengan sempurna. Mustahil orang yang tidak solat, tidak puasa dan tidak berzakat itu tinggi imannya.

Jadi perbuatannya samalah seperti melanggar ikrar dan bukti seorang Muslim kepada Tuhannya. Menurut Ibnu Manzhur di dalam Lisan al ‘Arab, fasik membawa kepada bermaksiat, meninggalkan perintah Allah swt dan menyimpang dari jalan yang benar.

Bermaksiat samalah dengan melakukan kerosakan dan dosa seperti ayat di atas. Kemuliaan seorang hamba Allah itu sebagai khalifah di bumi akan hilang apabila dia bersikap fasik seperti firmanNya:

“Allah telah berjanji kepada orang yang beriman di antara kamu serta mengerjakan amal soleh, bahawa Dia (Allah) akan menjadikan mereka khalifah di muka bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang yang sebelum mereka menjadi khalifah. Dan Dia menggantikan (keadaan) mereka sesudah mereka dalam ketakutan menjadi aman sentosa (selama) mereka tetap menyembahKu dengan tidak mempersekutukan sesuatu apa pun dengan Aku. Dan barangsiapa yang kafir sesudah janji itu, maka mereka itulah orang yang fasik.”
Surah An-Nur, ayat 55



Jangan #5: Jangan Munafik

Kata munafik berasal dari kata “nafaqa”, “yunafiqu”, “nifaqan” dan “munafaqatan”. Secara bahasanya, mewakili lubang bagi tempat keluarnya sejenis haiwan tikus dimana bila dicari di satu lubang, maka haiwan ini keluar melalui lubang yang lain.

Sifat tikus ini pada lubang-lubang tadi adalah perumpamaan bagi golongan munafik yang memiliki “dua wajah”. Di satu aspek mereka menampakkan keIslaman dan kebaikan tetapi di satu hakikat yang lain mereka menyembunyikan kekufuran dan kejahatan yang dilakukan.

Orang munafik diibarat berwajah dua; baik di luar, sebaliknya di dalam. [Daz]

Mereka berpura-pura menganut Islam tetapi di dasar hatinya membenci Islam. Munafik adalah mereka yang berpura-pura dan hipokrit; samalah dengan membohongi siapa dirinya sebenar pada khalayak umum.

Sejak zaman Rasulullah s.a.w. sehingga kini, wujud golongan munafik di kalangan Umat Islam. Mereka ini yang menjadi pembelot, pengkhianat, mencetuskan peperangan, memecahbelahkan Umat dan merosakkan ketenteraman awam.

Mereka adalah api di dalam sekam dan duri di dalam daging kerana sifat mereka seperti di dalam hadith Rasulullah saw dari riwayat Abdullah bin Amru ra:

“Ada empat perkara jika sesiapa yang mempunyai empat perkara tersebut maka dia merupakan seorang munafik. Seorang yang bersifat dengan salah satu daripadanya bererti dia bersifat kemunafikan, sehinggalah dia meninggalkannya iaitu apabila bercakap dia berbohong, apabila membuat persetujuan dia mengkhianati, apabila berjanji dia menyalahi dan apabila berlaku pertikaian dia melampau batas.” Riwayat Muslim.

Selain ciri-ciri di atas, Allah turut menjelaskan tentang sifat golongan munafik seperti berikut:
“Orang-orang munafik lelaki dan perempuan, setengahnya adalah sama dengan setengahnya yang lain; masing-masing menyuruh dengan perbuatan yang jahat, dan melarang dari perbuatan yang baik, dan mereka juga menggenggam tangannya. Mereka telah melupakan (tidak menghiraukan perintah) Allah dan Allah juga melupakan (tidak menghiraukan) mereka. Sesungguhnya orang-orang munafik itu merekalah orang-orang fasik.”
 Surah At-Taubah, ayat 67

[Sumber FB tazkirah.net  menerusi  zakatpahang ]

Sering kita dengar ayat yang berbunyi kurang lebih sebegini: 'Jadi manusia dahulu sebelum jadi orang beragama.'

Kata-kata ini memisahkan kemanusiaan dengan agama, mungkin kerana muncul situasi di mana agama dipergunakan ke tahap ekstrim sehingga mengenepikan sisi-sisi insani. Contoh terdekat, teroris yang menggunakan Islam sebagai topeng kebinatangan masing-masing. Contoh lain, golongan berkuasa menggunakan agama untuk membisukan rakyat tertindas.

Muslim sebenar bersikap jujur menjadi Muslim. Islam membentuk dia menjadi manusia. Islam tidak terpisah dengan kemanusiaan.

Orang yang benar-benar mendalami Islam, akan benar-benar menjadi manusia."

"Menjadi Muslim, Menjadi Manusia."

[ Ahmad Ezry ]




No comments:

Post a Comment