Wednesday, July 12, 2017

Salah Laku Di Masjid




Masjid itu rumah Allah. Yamg mengunjungi masjid sebagai tetamu  perlu bertertib. Ada beberapa kesalahan ketika dalam masjid untuk tujuan peringatan dan memperbaki diri.

● berkemeja T dengan berbagai tulisan keduniaan, gambar, logo yang menyebabkan mereka di saf belakangnya hilang khusyuk.

● datang ke masjid dengan pakaian lusuh, kopiah bertahi lalat tidak tentu warna atau kopiah hitam jenis tidak boleh dibasuh, (yakinkah ia tidak pernah terkena najis cicak?), badan berbau peluh dan mulut berbau bawang, petai, rokok dsbnya.

Allah memerintahkan kita memakai pakaian menutup aurat, bersih dari najis (sedikit tanda kotor yang bukan najis tidak menjadi kesalahan) dan memperindahkan pakaian ketika ke masjid. Bersucilah sebaik-baiknya sebelum ke masjid.

Allah berfirman, “Hai anak adam, pakailah pakaianmu yang indah di setiap (memasuki) masjid.” (Surah Al A’raf ayat 31).

Allah sudah rezekikan kita memiliki pakaian yang indah dan minyak wangi. Pakailah ia ketika ke masjid. Jangan kita kufur nikmatnya itu.

● Orang Melayu kekadang tidak suka duduk saf depan, padahal ia sepatutnya direbut, bukan diberi kepada orang lain.

Rasulullah s.a.w. bersabda, “Andaikan manusia tahu betapa besar pahala orang yang menjawab azan dan saf yang pertama, lalu ia tidak mendapatkannya kecuali dengan undian, tentu dia akan mengikutinya.” (HR. Bukhari)

● Ada orang terlambat tiba di masjid, lalu berjalan tergesa-gesa, bahkan berlari anak dalam masjid untuk bersama imam. 

Rasulullah s.a.w. bersabda, “Jika kamu mendengar iqomat, hendaklah berjalan untuk solat. Wajib bagimu untuk mendatanginya dengan tenang dan janganlah lari terburu-buru. Apa yang kamu dapati bersama imam maka kerjakanlah dan yang kurang sempurnakanlah.” (HR. Bukhari).

Jangan tunggu hingga imam berdiri baru bertakbiratul ihram. Sebaliknya terus bertakbiratul ihram dan ikutlah imam. Jangan buang masa dengan auzubillah, bismillah, berusolli dan bacaan sunat lain kerana yang lebih dituntut ialah segera menyertai imam.

● Nabi s.a.w. juga menegah jual-beli dalam masjid menerusi sabda baginda: “Apabila kamu 
melihat orang menjual atau membeli barang dalam masjid maka katakan kepadanya: 'Semoga Allah tidak memberi keuntungan dalam jual belimu.” (HR. Tirmidzi).

Selalu juga terlihat ustaz yang hadir berceramah menyelitkan dalam ceramahnya dia ada bawa buku, kismis, air jampi, minyak wangi, madu dsbnya yang dijual di luar masjid. Mungkin barang tidak bertukar tangan dalam masjid, tetapi pengumuman itu adalah iklan yang juga sebahagian dari perniagaan. Sedangkan mengumumkan barang hilang dalam masjid pun dilarang oleh nabi saw.

● Ramai orang suka berbual dalam masjid. Walaupun tidak dilarang, kekadang ia mengganggu orang lain beribadat.

Dalam rumah Allah, lebihkan mengingati-Nya dan berpesan-pesan perkara baik.Wallahua'lam 

( Sumber:  Abdul Ghani Haron)


No comments:

Post a Comment