Thursday, August 18, 2011

Petua Cantik



Melicinkan Kulit
Masukkan sedikit cuka epal dalam bekas mandian anda. Gunakan air mandian yang bercampur cuka itu setiap kali mandi pagi dan petang tetapi jangan gunakan sabun. InsyaAllah kulit akan cantik lagi licin.

Menghilangkan Tahi Lalat Hidup
Tahi lalat yang tepat letaknya akan menambah seri. Namun jika tempatnya tidak betul, mungkin anda akan berasa malu. Untuk mengatasinya, sapukan getah daun bunga kemboja pada tahi lalat tersebut. Kemudian tampalkan kapas di atas permukaan tahi lalat itu. Buat sedemikian sehingga ia kering dan menggelupas. Sedikit demi sedikit tahi lalat tersebut akan menipis dan hilang terus.
Petua ini boleh juga dilakukan ke atas ketuat dan kulit pecah di kaki.

Mencantikkan bibir
Ambil sepotong halia segar, kupas kulitnya dan bersihkan. Tumbuk lumat dan perah airnya. Kemudian gosokkan hampas halia ke bibir berulang kali. Pasti bibir lebih cantik kemerah-merahan.

Memutihkan kulit muka
Ambil beberapa sudu susu tepung dan campurkan dengan putih telur. Kacau hingga sebati. Sapukan campuran itu ke wajah secara rata kecuali kawasan mata. Ambil sehelai kertas tisu muka dan letakkannya di wajah. Sapukan sekali lagi bahan campuran itu di wajah. Biarkan ia kering.
Setelah itu cuci muka dengan air bersih. Amalkan petua ini sekali seminggu. InsyaAllah kulit akan putih berseri.

No comments:

Post a Comment