Tuesday, May 15, 2018

Berempati Tak Sampai Hati Mengeji





Suami isteri..sorang salah tak menjadikan sorang lagi betul. Satu pihak betul bukan maknanya pihak satu lagi tu salah. Kadang-kadang dua-dua betul, kadang kadang dua-dua pun salah. Kita saran bincang, bukan gaduh.

Selagi wanita itu beremosi, dia tak akan dapat bertindak rasional. Selagi lelaki itu tinggi diri, dia juga tak dapat berfikir rasional. Tangani emosi dan tinggi diri itu dulu, kemudian baru kamu berfikir dan bertindak. Usah tergesa-gesa dalam bertindak sebab syaitan mudah ambil kesempatan dalam pekerjaan yang tergesa-gesa.

Dalam perkahwinan memang ada 'battle of egoes'. Macam mana nak tangani perkara ini?. Boleh layan ego. Tapi dalam tindakan melayan ego kena banyak ingat Allah, ingat larangan ALLAH. Kalau sampai ALLAH murka, apa erti ego tu diheret ke sana ke mari. Kalau ego menghancurkan rumahtangga yang sebenarnya kamu sayangi, apa erti ego tu kamu dijulang di jaja?.

Come on.. handle your ego. Kadang kita ingat kita saja yang banyak bersabar dengan perangai pasangan kita, tanpa kita sedar pasangan kita pun banyak bersabar dengan perangai kita. Yang teraniaya juga sering menganiaya.. in different way. Kalau anda rasa dipukul itu tak sakit, bagaimana pula perasaan dihambat secara lisan oleh si isteri. Bila kata merentap jiwa, menghiris hati, menyentap rasa. 

Jika tidak menjejaskan perkahwinan nan suci manakan ALLAH melarang keras si isteri menyakitkan hati suami hanya dengan memasamkan muka apatah lagi dengan tuturkata berbisa. Jika kekerasan boleh menambah kasih, mana mungkin ALLAH melarang keras si suami memukul si isteri yang siangnya dikasari malamnya ditiduri. 

Maka jadilah perkahwinan itu medan saling menganiaya dan saling membalas. Yang dinampakkan syaitan hanyalah salah pasangan dan salah sendiri dinafi, dirasionalkan, diberikan wajah dan definisi baru, menyedapkan hati dan membutakan diri dari dosa sendiri. 

Nanti.. nanti di sana nanti, berdirilah kalian masing-masing di depan ALLAH menjawab setiap perkara yang telah kalian lakukan. Sebelum terlambat.. perbetulkan silap. Kita berkahwin untuk menyinta, bukan saling menganiaya.

Dalam setiap urusan kita dengan pasangan, jangan pisahkan pemikiran dan perasan kita dengan ALLAH. Dengan wujudnya hubungan dengan ALLAH, ia membekalkan kita kekuatan juga kesabaran bila ditimpa ujian serta rasa syukur bila dikurnia kebahagiaan. 

Kita mungkin kekadang berputus asa dengan pasangan, tetapi kita tidak wajar berputus harap kepada ALLAH. Kita mungkin ada ketika hilang sabar dan kepercayaan pada pasangan, tapi keimanan dan kepercayaan pada ALLAH penyelamat kita dari terus berputus asa. 

Sabar itu ialah menahan diri dari melampaui batasan kala diuji bagi mendapatkan kekuatan dari Ilahi. Sabar itu indah.. ALLAH bersama dengan orang -orang yang sabar.. wajib kita imani.

[Hajjah Rohana Saad]
Attachments area

No comments:

Post a Comment