Thursday, September 14, 2017

Tandas 50 Sen



Al Kisah: Di Hadapan Sebuah Tandas Awam 

Pemuda: 
Pakcik perlu bayar 50 sen untuk masuk ke tandas.

Orang Tua itu menitiskan air mata

Pemuda: 
Eh pakcik, janganlah menangis. Kalau pakcik tak ada duit, saya boleh bayarkan. Pakcik masuk sahaja.

Orang Tua: 
Aku menangis bukan kerana tiada duit, aku ada banyak duit sehingga tandas inipun mampu aku beli.

Pemuda: Jadi, 
Mengapa pakcik menangis?

Orang Tua: 
Aku menangis kerana tempat sebusuk dan sehina inipun ada harga yang perlu dibayar untuk masuk.  Ini kan           pula syurga yang begitu indah, berapa pula bayaran yang harus aku bayar.. cukupkah amalanku untuk membayar harga sebuah syurga..

Pemuda itu pula turut menangis.

“Sesungguhnya Allah swt telah membeli dari orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.” 

(At Taubah: 111)

No comments:

Post a Comment