Wednesday, September 20, 2017

Harumnya Minyak Wangi Syurga




IMAM THABRANI dalam Hadith Hasan Shahihnya pernah menulis kisah tentang syurga... Syurga digambarkan mempunyai tingkatan-tingkatan, yang luasnya seluas langit dan bumi…. 

Suatu ketika, SETITIS MINYAK WANGI YANG SANGAT HARUM dari seorang penduduk syurga yang berada di tingkat atas, JATUH MENITIS KE TINGKAT BAWAH... BAU HARUM DARI SETITIS MINYAK WANGI ITU, MENGALAHKAN BAU WANGI-WANGIAN yang ada pada seluruh penduduk di syurga tingkat bawah itu…. Seluruh isi syurga yang berada di tingkat bawah itu menjadi heboh… Mereka  bertanya-tanya, DARI MANAKAH WANGI HARUM ITU? Semerbak wangi yang belum pernah mereka rasakan sebelumnya…. Lalu dijawab oleh Malaikat penjaga syurga, BAU YANG SANGAT HARUM ITU, BERASAL DARI TITISAN MINYAK WANGI DARI SEORANG PENDUDUK SYURGA, YANG TINGGAL DI TINGKAT ATAS… 

Penduduk syurga tingkat bawah itu pun bertanya, APA YANG MEMBUAT ORANG TERSEBUT BOLEH MEMASUKI SYURGA TINGKAT ATAS? Betapa mulianya orang itu, hingga ditempatkan di syurga yang ada di bahagian atas….

Malaikat pun menjawab... Amal ibadah si pemilik parfum itu pada dasarnya sama dengan orang-orang yang ada di syurga bahagian bawah… "Namun bezanya, si pemilik parfum itu MEMILIKI ZIKIR YANG LEBIH BANYAK dari engkau sebanyak satu kali… Maka ia pun ditempatkan di syurga yang lebih tinggi," Jawab malaikat itu….

Ketika itu, MENYESALLAH PENDUDUK SYURGA yang berada di tingkat bawah... Mereka menyesal, mengapa sewaktu di dunia, MEREKA MENYIA-NYIAKAN WAKTU... TIDAK BERZIKIR SEBANYAK2NYA KEPADA ALLAH… Andaikan mereka banyak berzikir dan beribadah, tentu mereka boleh ditempatkan di syurga yang lebih tinggi itu…. Wallahu a’lam….. *GAMBAR HIASAN SAHAJA*…..

[Sumber: FB Ustaz Ramli Joned

1 comment:

  1. palsu, tabrani tak ada kitab bernama hasan sahih. hasan sahih istilah yg dicipta oleh imam at termidzi

    ReplyDelete