Wednesday, September 27, 2017

Aku Tahu Bila Engkau Marah



Sayidatina Aisyah mengisahkan: “Suatu hari Rasulullah berkata kepadaku: ‘Sungguh aku tahu bila engkau reda kepadaku, dan bila engkau marah kepadaku.’”

Aku bertanya: “Bagaimana engkau tahu semua itu?”
Nabi pun menjawab: “Ketika engkau reda dengan aku, engkau pasti akan cakap: ‘Tidak, demi Tuhan Muhammad!’
Ketika engkau marah dengan aku pula, engkau pasti sebut: ‘Tidak, demi Tuhan Ibrahim.’”
Aku pun membalas: “Betullah. Demi Allah wahai Rasulullah, aku tidak pernah mengabaikanmu (ketika marah), hanya sahaja aku tidak mahu sebut namamu.” (Riwayat al-Bukhari)
ReSOLUSI
1. Suami usah mudah terasa apabila dimarahi isteri. Kita bukan sebaik Nabi, namun sebaik-baik Nabi pun dimarahi isteri. Maka tidak boleh terus dihukum nusyuz isteri yang marah terhadap suami.
2. Para isteri pula, teladanilah Sayidatina Aisyah dalam memarahi suami. Beliau tidak sampai ke tahap enggan bercakap, apa lagi enggan melayan suaminya ketika marah.
3. Marah tidak semestinya dengan menengking. Kadangkala dengan berdiam diri, pasangan lebih terasa kemarahan kita.
4. Jangan dihalang pasangan mengekspresi emosi marahnya. Rasulullah tahu saat isterinya marah, namun Baginda tidak terus menegur. Rasulullah senyap dan tidak berbuat apa-apa.
5. Suami isteri yang baik tahu membaca status emosi pasangannya hasil pengalaman berinteraksi sejak sekian lama. Maka dengan itu, dia tahu tindakan yang bijak untuk setiap keadaan.
6. Menghadapi karenah pasangan yang marah adalah asam garam dalam berumah tangga, maka bersabarlah sebagaimana sabarnya Rasulullah.

kolum Asam Garam, Majalah Solusi 102- Waspada Fitnah Dunia

[Ustaz Muhammad Luqman Makhtar]

No comments:

Post a Comment