Tuesday, April 25, 2017

Mendidik Saham Akhirat



YANG SELALU:

Bangun, Jann...bangun cepat. Kejap lagi nak pergi sekolah.

TUKAR KEPADA YANG TERBAIK:

Bangun, Jann...bangun cepat. Kejap lagi kita nak solat...nak sarapan...nak pergi sekolah.

========

Kita suka bila anak-anak kita di taska/tadika petah bercakap, pandai baca ABC, Alif Baa Taa, kira 123, baca Al Fatihah dan 3 Qul walaupun bunyinya pelat, pandai nyanyi dan menari.

Yang terbaik ialah bila kita tanamkan perasaan kecintaan kepada Allah melalui solat. Solat - tunggak utama ibadah yang membentuk peribadi dan akhlak bila ditekuni dengan rasa khusyuk.

Otak anak kecil bagai span, mampu menyerap dan meniru banyak contoh yang dilihat di sekeliling kehidupannya. Dia belajar melalui penglihatan dan pengamatan, bukan perkataan dan suruhan.

Jika yang dilihat itu baik, Alhamdulillah. Jika yang dilihat itu buruk, Naudzubillah min zalik.

Sejak bayi dalam kandungan lagi, ibu bapa yang menjadi guru pertama, patut mengamalkan cara hidup mengikut syariah. Anak tentu akan mudah mengikut jejak langkah.

Anak tidak akan solat walaupun dileteri bila dia sendiri tidak nampak ibu bapanya solat. Dia tidak akan suka bersedekah jariah bila bapa pun tidak pernah menyumbang ke tabung masjid.

Jangan ambil mudah mengenai amal ibadah ketika anak-anak masih kecil. Anak-anak adalah saham akhirat kita, yang mendoa dan mengirimkan pahala ketika kita di alam barzakh.

Jom bangkit dari kelalaian. Jangan lagi terleka.
Demi masa depan mereka....dan juga kita.

No comments:

Post a Comment