Tuesday, December 29, 2015

Kegembiraan Seorang Pencinta Kalamullah

"Rasa bahagia dapat menceritakan ‘pencapaian ketaatan’ yang diraih kepada teman sejawat. Malah Allah dengan segala sifat Rahman Rahim-Nya menggesa umat Qurani (وأما بنعمة ربك فحدث): "Ceritakanlah Nikmat Allah Yang Telah Engkau Raih." Hal ini bagi menggembirakan saudara seiman di samping memberi satu rangsangan dan suntikan motivasi. Bukankah mukminin itu saling menguatkan ibarat bangunan yang kukuh? Bukankah si mukmin itu bagai ‘kaca atau cermin’ bagi mukmin yang lain? Bukankah si mukmin bila berupaya menciptakan kegembiraan temannya, dia bagaikan mendapat ganjaran sedekah? Demikianlah tinggi dan mulianya sunnah dan cara hidup Muslim yang dibawa Rasulullah s.a.w. bagi menyuluhi perjalanan hidup insan sejagat."
"Pada 12/11/14, Ana bertanya Ustaz mengenai solat sunat dan solat malam dengan memegang atau merujuk Mushaf al-Quran. Atas nasihat Ustaz, Alhamdulillah pagi ini 06/12/14 Ana khatam. Setiap rakaat sunat Ana baca dua halaman. Hal ini di samping bertadabbur di bahagian tertentu. Dalam masa kurang sebulan dah khatam, biiznillah. In syaa Allah ana akan bertadabbur lebih banyak lagi. Ya Allah Dikau rahmatilah ustaz dan guruku ini sebaik-baiknya. Demikian juga para pembaca yang budiman. Amin! Jazakumullah."
Begitulah mesej gembira yang diterima oleh seorang pendakwah yang kerap mengajar Al Quran, Ustaz Asri Lubis dari seorang pemilik hati dan lidah yang mencintai Kalamullah. Ustaz Asri hanya menyampaikan pengalamannya sendiri kepada yang bertanya. Sejak 3-4 tahun lalu Ustaz Asri telah mempraktikkan membaca Quran dalam solat sunat. Lebih 50 kali khatam termasuk 7-8 kali di Tanah Suci masa haji dan 9-10 kali dalam bulan Ramadhan. Ustaz Asri bukan hafiz tetapi sekadar baca dengan memegang Quran atau meletakkannya di atas rehal. Ini adalah sesuatu yang kita semua boleh contohi. Semoga usaha kita mendapat ganjaran Allah.

No comments:

Post a Comment