Thursday, November 22, 2018

Suami Tak Bertanggungjawab - Perlukah Isteri Hormat


🌸 *PERLUKAH ISTERI HORMAT SUAMI YANG TIDAK BERTANGGUNGJAWAB!?*🌸
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
[Ustaz Hj Zamri Bin Hashim, Timbalan Mufti Negeri Perak, Soal Jawab Agama, 2 November 2018 / 24 Safar 1440H @Radio PerakFM]


SOALAN: 
Perlukah hormat lagi kepada suami yang tidak pernah mengerjakan solat, suka marah-marah isteri, tidak beri nafkah.. hanya isteri yang bekerja, dia tidak buat apa-apa pekerjaan.. perlukah lagi isteri ini hormat kepada suami itu?*


✅ Kalau suami tidak menunaikan solat, itu antara dia dengan ☝🏻الله تعلى. WAJIB isteri untuk masih hormat kepada suami.. isteri tidak berdosa atas sebab suami x sembahyang, itu dia dengan الله تعلى. Kita sebagai isteri, barangkali masih boleh menasihat.. tapi tidak ada wewenang atau kuasa nak paksa suami. Jadi.. walaupun suami tidak solat, isteri WAJIB untuk melaksanakan tanggungjawab dia sebagai isteri.


✅ Kalau sekiranya suami suka marah-marah isteri, KEWAJIPAN isteri adalah untuk *Bersabar*. 


✅ Kalau sekiranya suami itu tidak beri Nafkah kepada isteri, yang ini Hak Isteri.. itu hak dia. Dia(isteri) *Boleh Tuntut Hak Melalui Mahkamah_______🏛* , tapi dalam proses menuntut dan sebagainya.. dia masih WAJIB melaksanakan tanggungjawab dia sebagai isteri. 


✅ Jadi, KEWAJIPAN ISTERI.. WAJIB hormat dan melaksanakan tangggungjawab sebagai seorang isteri, adapun suami yang berdosa itu hubungan dia dengan الله سبحانه وتعلى. KECUALI, suami dah mula pukul  dan sebagainya.. itupun isteri kena report polis dan boleh menuntut haknya dimahkamah.


✅ Dalam bab nafkah tadi, kalau sekiranya isteri menuntut hak nafkah di mahkamah dan dapat buktikan bahawa suami tidak menunaikan kawajipan dia.. maka mahkamah boleh buat decision(keputusan)👨🏻‍⚖ sama ada suami WAJIB bagi nafkah kepada isteri ataupun tindakan yang lebih daripada itu.. bergantung pada mahkamah.


✅ Jadi, KEWAJIPAN isteri.. kalau dosa itu dosa suami kepada Tuhan, WAJIB untuk isteri patuh.. sampai tahap kalau suami menghalang isteri sembahyang, suami menghalang isteri pakai tudung.. dan itu sudah, suami sudah mencampuri hak الله تعلى. Dalam hal ini, isteri *Boleh Untuk Membantah* suami dia.
وَاللَّهُ أَعلَم....


🔐 *Untuk lebih jelas, boleh lihat & dengar disini:*


*Setiap: Juma'at, Jam: 10.00 - 11.00 pagi, No Tel: 05-5458559 (Boleh hubungi no ini utk bertanya soalan). No Wssp: 018-578 7780 (Boleh wssp sini, utk tya soalan + Nama & dr mana). FB: Radio Malaysia PerakFM.*


🌀Silakan Share @ C&p..
🌀Moga Bermanfaat..
🌀 آمِّيْنَ, آمِّيْن, آمِّيْن,َ يا رَبَّ الْعَالَمِيْن


    ❤ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ ❤

No comments:

Post a Comment