Thursday, November 22, 2018

Jangan Hina Orang Tak Tutup Aurat



Jangan menghina orang yang tak sempurna dalam menutup aurat.Jangan terus-terus menghukum.

Sampaikan apa yang kau ketahui,dan 'kefahaman' itu hanya Allah selayaknya yang memberi.

Aku dulu pernah jahil dalam agama.
Aku rabun dalam memahami syariat.
Aku hanya tahu tapi tidak faham.

Dulu yang aku tau..perempuan kena tutup aurat.
Aurat tu just kepala..rambut..itu yang aku faham..
So bila keluar still pakai T-shirt tangan pendek..pakai jeans..BERTUDUNG.

Selapas aku faham..aku hanya faham tapi aku takut untuk 'buat'..
Takut mulut-mulut puaka mengata itu dan ini.
Namun aku cari dan terus gali..
Aku dapat kekuatan dan aku mula buat apa yang aku faham..tanpa peduli mulut-mulut yang bunyi.

Bila dah dapat sedikit 'hidayah' teruskan untuk tambah hidayah..dekatkan diri dengan majlis2 ilmu.
Satu yang kau akan dapat..kau akan ubah Cara berpakaian.
Yelah mana ada orang pergi majlis ilmu pakai terbuka sana sini..confirm 'termalu' untuk pakai macam tu..so lama-kelamaan kau sendiri akan terbiasa untuk berpakaian 'selesa' automatik ikut syariat..

Cari kawan-kawan yang sentiasa mengingatkan diri dengan agama.

Point kat sini aku suruh cari kawan macam ni sebab hati kita ni berbolak balik,so kita memang kena ada dorongan positif dan aura-aura positif untuk berhijrah..

So guys..
Kadang dalam kita menasihati dan menegur kita nak orang terus terima dan berubah..
No no..tak tak..salah tu..

Nak tegur nak nasihat it's okay..tapi jangan PAKSA orang untuk faham..terima dan UBAH sekelip mata.
Stage by stage okay..

Dan untuk yang 'terdetik' nak berubah..lembutkanlah hati untuk menerima nasihat dan teguran dari kawan-kawan yang lain..

Biar sama-sama masuk syurga okay😉.

[Sumber: FB Nasihat Agama]

No comments:

Post a Comment