Monday, October 29, 2018

Yang Aku Takut





MENCARI HAKIKAT DIRI
MELIHAT KE DALAM DIRI

Yang aku takut, hatiku kian keras dan sukar menerima nasihat namun pandai menasihati orang lain.

Yang aku takut, aku merasa paling benar sehingga merendahkan yang lain.

Yang aku takut, egoku terlalu tinggi hingga merasa paling baik di antara yang lain.

Yang aku takut, aku lupa bercermin diri namun sibuk berprasangka buruk kepada yang lain.

Yang aku takut, ilmuku akan membuatku menjadi sombong dan memandang hina pada yang berbeza denganku.

Yang aku takut, lidahku makin lincah membicarakan aib saudaraku namun lupa dengan aibku sendiri yang kian menggunung.

Yang aku takut, aku hanya hebat dalam berkata-kata namun buruk dalam bertindak.

Yang aku takut, aku hanya pandai berdakwah namun sukar untuk mentaati.

Yang aku takut, aku hanya bijak mengkritik namun lemah memperbetulkan diri sendiri.

Yang aku takut, aku membenci dosa orang lain namun enggan membenci dosaku sendiri.

Yang aku takut, mereka memuji memuja sedangkan aku bukanlah seperti yang mereka sangka.

Manisnya pujian umpama gula, bakal merosakkan jasmani dan jiwa.
 Pahitnya teguran umpama peria, bisa mengubati jiwa yang terleka.

Ya Allah, jangan kau bolak-balikkan hatiku ke arah kesesatan sedangkan Kau telah hamparkan hidayah buatku.

Aamiin aamiin Ya Rabbul Alamin.


No comments:

Post a Comment