Tuesday, September 25, 2018

Daki Gunung Daki Tangga Masjid


Gunung kau daki, Masjid kau tinggalkan. Susah payah kau daki gunung yang sulit. Padahal Masjid lebih mudah kau datangi.

Sesungguhnya perjalanan jauh & terberat lelaki adalah perjalanan menuju Masjid. Banyak para lelaki yang mampu mendaki gunung hingga ketinggian ribuan kaki, tapi sayang, kaki mereka tidak mampu untuk melangkahkan diri ke Masjid. 

Padahal jarak mendaki gunung lebih jauh daripada Masjid di tempat tinggalmu.

Kau kumpulkan segenap tenaga dan fizikal yang prima untuk mendaki gunung, tapi kau tak pernah mempersiapkan pergi ke Masjid yang tidak terlalu menyedut fizikal dan tenagamu.

Kau persiapkan segenap semangat agar boleh sampai di puncak gunung. Tapi kau tak pernah mengumpulkan semangat untuk sampai di dalam Masjid.

Kau bercita-cita akan menjadi orang pertama yang sampai di atas puncak gunung. Namun, kau tak pernah bercita-cita untuk menjadi orang yang pertama sekali sampai di dalam Masjid.

Kau menginginkan menjadi orang terdepan yang berada di barisan pendaki gunung. Tapi, kau tak pernah menginginkan untuk menjadi orang terdepan dalam barisan saf solat berjemaah di Masjid.

Bukan ertinya coretan ini melarang mu untuk mendaki gunung. Hanya saja, ada sesuatu yang lebih utama tapi seringkali kau tinggalkan tanpa perhatian, iaitu solat berjemaah di Masjid.

Allah SWT berfirman:

وَاَقِيْمُوا الصَّلٰوةَ وَاٰتُوا الزَّكٰوةَ وَارْكَعُوْا مَعَ الرّٰكِعِيْنَ

"Dan laksanakanlah solat, tunaikanlah zakat, dan rukuklah beserta orang yang rukuk." (QS. Al-Baqarah 2: Ayat 43)

Adapun perintah Rasulullah SAW, maka disebutkan dalam hadits Malik bin Al-Huwairits d imana beliau bersabda,

 “Apabila telah datang waktu solat hendaklah salah seorang di antara kalian adzan dan hendaklah orang yang paling tua di antara kalian mengimami kalian.” (HR. Al-Bukhari no. 628 dan Muslim no. 674)

Mendaki gunung adalah kegiatan positif, tapi jangan lupakan solat berjemaah di Masjid. Boleh kamu nengejar kesenangan duniamu, namun janganlah melupakan Akhiratmu. Kerana seindah apapun Dunia, tidak ada keinsahan abadi selain Negeri Akhirat. 

Allah SWT berfirman:

وَ مَا الْحَيٰوةُ الدُّنْيَاۤ اِلَّا لَعِبٌ وَّلَهْوٌ  ۗ  وَلَـلدَّارُ الْاٰخِرَةُ خَيْرٌ لِّـلَّذِيْنَ يَتَّقُوْنَ ۗ  اَفَلَا تَعْقِلُوْنَ

"Dan kehidupan dunia ini, hanyalah permainan dan senda gurau. Sedangkan negeri akhirat itu, sungguh lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa. Tidakkah kamu mengerti?" (QS. Al-An'am 6: Ayat 32)

Semoga bermanfaat
[Sumber: FB Majlis Ilmu]

No comments:

Post a Comment