Tuesday, September 4, 2018

AZAN tak perlu TERIAK TERIAK DAN tak perlu PAKAI SPEAKER



Assalamualaikum warga dunia

Mengapa azan kena dikumandangkan kuat-kuat? 
Pakai speaker pula. Apa tidak mengganggu yang lain yang bukan Muslim?

Teman saya yang bukan muslim, bertanya kepada saya, “Kenapa azan kena dibunyikan dan dilaungkan kuat-kuat dengan speaker?”.

Saya bukan ahli agama kemudian berfikir sejenak mencari jawapan yang mudah dicernanya, menjawab seperti ini. 

“Bro, azan itu adalah panggilan solat, ia bukanlah suatu panggilan kalau berbicara atau berbisik-bisik”.

Teman saya membalas “Tapi kan orang-orang sekitar kita bukannya semua muslim”.

Saya jawab lagi “Betul. Bro, kita sekarang berada di airport, kan. Dan kita selalu dengar announcement di airport memanggil penumpang untuk panggilan boarding? 

Apakah kamu juga mempertanyakan pada mereka mengapa melakukan panggilan boarding flight YANG LAIN kuat-kuat padahal bukan panggilan flight kamu.”

Dia tersenyum namun membalas lagi. “Tapi.....sekarang semua orang dah ada bermacam-macam teknologi: pukul berapa waktu solat, apps kiblat bagai, kenapa masih kena azan kuat-kuat?”

Saya pun kemudian menjawab “Ya, setiap penumpang dah maklum jadual penerbangannya sejak booking dan print tiket, kemudian check-in, sudah tercetak jadual keberangkatannya di boarding pass, sudah masuk ruang tunggu, tapi tetap airport melakukan panggilan boarding betul tak?

Dan ada satu lagi, mengapa azan kena dikumandangkan - ia bukan hanya sebagai penanda sudah masuk waktu solat tapi benar-benar panggilan solat, kerana kami kena menyegerakan solat.

Samalah halnya dengsn penumpang-penumpang wajib menyegerakan naik masuk kapalterbang setelah panggilan boarding, walaupun masih ada waktu naik kapalterbang sampai pintu kapalterbang ditutup”.

Kali ini senyumnya bertambah lebar, lalu dia setengah memeluk saya sambil menepuk-nepuk bahu saya dan berkata “Okay..... I got it bro.“

Hakikatnya, masih ramai orang tak sanggup ketinggalan flight dibanding ketinggalan solat.

Bahkan lebih rela menunggu flight yang belum datang dibandingkan menunggu Azan datang...

Biarlah mereka yang kepanasan dengar azan, mudah-mudahan terbuka hatinya... 
آمين آمين آمين يا رب العالمين  

حي على الصلاح
Hayya 'Alas Solah = Ayuh Solat!
حي على الفلاح
Hayya 'Alal Falah = Ayuh Sukses!
.
Solat adalah jalan untuk sukses dunia akhirat.

[CNP Schanizan Dzikir Nafas]
Attachments area

No comments:

Post a Comment