Monday, February 5, 2018

Wahai Sahabat



Wahai sahabat, sesiapa yang kamu bertemu itulah manusia yang telah ditakdirkan Allah untuk muncul dalam hidupmu pada waktu itu. Ia bukan satu kebetulan, tapi satu ketentuan. Setiap manusia di keliling kamu membawa mesej sesuatu untuk dipelajari kamu atau membantu kamu dalam hal hal yang sedang kamu hadapi.

Wahai sahabat, setiap apa yang berlaku pada hidup kamu, itu adalah pekara yang ditakdirkan berlaku pada waktu itu. Apa yang kamu alami tidak mungkin berlaku dalam cara yang lain selain daripada cara yang Allah izinkan ia berlaku. Tiada ruang untuk andaian "kalau sedemikian, mungkin ia boleh dielakkan ". Sahabatku, setiap apa yang kamu alami adalah sempurna, dan ia bersesuaian dengan keperluan kamu ketika itu sebagaimana yang dirancang Allah.

Wahai sahabat, setiap waktu yang berlaku sesuatu pekara adalah masa terbaik untuk pekara tersebut berlaku. Tiada apa yang berlaku tanpa keizinanya, maka dengan itu,  waktu segala apa yang berlaku ialah waktu yang paling sesuai untuk ia berlaku pada kamu. Asalkan kamu bersedia, setiap waktu adalah waktu terbaik untuk kamu memulakan langkah.

Wahai sahabat, segala apa yang berakhir sudah berakhir. Ia mudah sebagaimana titik noktah di penghujung setiap ayat. Apabila ada perkara yang berakhir di hidup kamu, sesuatu yang baru akan bermula. Jika ia ada di ingatan, ia boleh berkekalan. Apabila ia tamat, ia adalah satu permulaan yang baru

Wahai sahabat, jika kamu terbaca tulisan ini, ia bukan satu kebetulan. Kalau tulisan ini menyentuh sanubari kamu, ia juga bukan satu kebetulan, ia menandakan masa kamu sudah tiba untuk memahami sesuatu sebagaimana sekeping salji tidak mugkin jatuh di tempat yang salah. 

#syukur padamu YA ALLAH :')

[Sumber: FB Mahadi Razak]

No comments:

Post a Comment