Thursday, November 30, 2017

Insan Laduni



Jika ditanya, di manakah arah jalan ke syurga?
Maka tunjukkanlah ke arah Rasulullah SAW, Al-Qur’an dan Hadis.

Manusia terpuji di muka bumi Allah ini adalah Rasulullah SAW dan manusia yang mencontohi peribadi Baginda..
.
Allah kasihi manusia sehingga DIA mengutuskan para Nabi dan Rasul sebagai penyampai ayatNYA..
.
Berita baiknya ialah pintu taubat masih terbuka..
.
Berita buruknya ialah kita akan terus di uji selagi masih hidup didunia ini.

Awaluddin Makrifatullah.. kenal agama dulu, kemudian solat agar mengerti apa yang disolatkan.. Mikraj ada beberapa pengertian..

Manusia dicipta untuk mencipta.. diRahmati untuk merahmati.. dilahirkan untuk melahirkan, dihidup untuk dimatikan 2 kali.


.
Laduni ialah ilmu tanpa belajar.. Yang berilmu Laduni tidak boleh menjual ilmu tersebut..Yang menjual harus direjam dengan batu..
.
Laduni itu hadir tanpa suara yang berbicara di telinga mahupun di hati.. saat ia turun, diri itu tidak tahu mana hujung dan mana pangkalnya ilmu itu.
.
Seorang Rasul itu membaca kitab dirinya seumpama membaca kitab yang terbuka.. dan malaikat itu membaca isi hati manusia seumpama membaca isi kitab..
.
Sirr itu bukan satu kelucuan.. seorang itu akan menangis jika dia disingkapkan akan Sirr
.
Manusia itu punyai cahaya.. Anggota tubuh yang tersuci pada insan itu ialah cahaya. Bukan cahaya dunia nyata. Ia cahaya suci~Nur Muhammad.
.
Semakin sedikit seorang itu mengenal dirinya dan Allah ..maka semakin sedikit pula iman nya..
.
Pada manusia itu juga terdapat malaikat, syaitan jin (qorin), sifat kehaiwanan, dan juga manusia sejati itu sendiri..
.
Nur Muhammad terpancar hanya di alam kerohanian.
Alam nyata tidak dapat menzahirkannya.
.


Allahlah Kuasa Zat Hidup yang menghidupkan yang mati dan mematikan yang hidup..

Manusia tidak dapat menumbuhkan anggota tubuh yang hidup, biarpun sehelai rambut.. Jika dicuba, ia akan menjadi anggota tubuh palsu dan tidak akan berderia rasa.. kerana tiada Zat hidup pada anggota itu dan manusia pasti tidak akan mampu mencipta Roh..

Musuh manusia itu ada lah syaitan.. hawa nafsu.. dan isi dunia. Jika mereka tenggelam di dalamnya, mereka akan terhijab dari kewujudan alam selepas mati.. Mereka akan cuma dapat melihat alam nyata ini sahaja.

Maka mereka akan buta hati. ..Jika buta hati di dunia ini.. maka mereka akan lebih buta hati dan mata di akhirat kelak.. jika mereka sesat di dunia ini.. mereka akan lebih sesat lagi di akhirat kelak.

(Al-Israa' 17:72)“ ..Dan (sebaliknya) sesiapa yang berada di dunia ini (dalam keadaan) buta (matahatinya), maka ia juga buta di akhirat dan lebih sesat lagi jalannya". 

  ..Selama hidup di dunia, mereka hanya melihat dengan mata, tetapi tidak pernah pedulikan Mata Hati yang di dalam dada.. sehingga Mata Hati mereka berkarat dan gelap kotor serta tidak berfungsi d dunia ini.. ..Manusia akan melihat bersama Hati di alam barzah,.. kini, Mata Hati mereka di butakan Allah sehingga mata mereka terhijab dari menyaksikan wujud yang Hakikat. 

 ..“Ya Tuhanku, mengapa Engkau menghimpunkan aku dalam keadaan buta, padahal aku dahulu adalah seorang yang melihat?” (Qs. Thaha [20]: 123-124).

  "Sesungguhnya mereka tidak buta mata tapi yang buta itu adalah mata hati yang ada dalam dada" (Al-Hajj ~22:46).



Cara mendengar yang benar ialah mengelak dari mendengar umpat-fitnah serta hiburan keduniaan..

Cara berkata yang benar ialah tidak berkata dusta, mengumpat, mengeji dan memfitnah..

Cara berjalan yang benar ialah tidak melangkah ke tempat maksiat..

Cara makan sebenar ialah memakan makanan halal.. Hanya makan bila lapar dan berhenti makan sebelum kenyang.. serta mengurangi nikmat rasa kemanisan makanan dunia ini..



Jika kejar ilmu, akan diberi ilmu, kejar harta, dapat harta.. kejar pangkat, dapat pangkat, kejar dunia, akan terlepas akhirat..

(Al-Hajj :8) وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُنِيرٍ
8. Dan di antara manusia ada orang-orang yang membantah tentang Allah tanpa ilmu pengetahuan, tanpa petunjuk dan tanpa kitab (wahyu) yang bercahaya,

Rukuk dan sujud adalah pergerakan menyembah. Haram rukuk dan sujud kepada selain Allah, biarpun kepada raja atau pembesar negeri..

Bicaralah kepada Allah yang tidak dapat dilihat, namun Al-Bashiir melihat di sebalik setiap penglihatan mata yang melihat..

As-Samii'u Mendengar di sebalik tiap pendengaran. Merasa pada tiap yang merasa..

Iman sekecil zarah itu lebih bernilai di sisi Allah dari berilmu setinggi langit tetapi riak, ujub, bangga dan bongkak seperti Iblis, si pemilik ilmu yang bersifat bertentangan dari ilmu yang dimilikkinya..

Bantulah manusia lain dengan seikhlas hati dan tanpa syarat. ..Allah akan bantu kamu pula dengan tanpa syarat..

Allah Maha Adil kepada insan yang berlaku adil sesama manusia, haiwan dan Jin..



Masa itu tidak punyai bentuk, tetapi ia sentiasa bergerak dan tidak akan berhenti untuk menunggu sesiapa biar sedetikpun..

Masa hanyalah ilusi.. Masa sebenar ialah "saat ini", bukan tadi atau esok.. Ia cuma dapat di ukur, tetapi tidak dapat disentuh.

Tiap wujud itu tidak terjadi dengan sendiri.. Semua yang berbentuk itu terbentuk atas izin Allah dan berlaku di dalam "ruang dan masa".  Tanpa ruang, tidak ada bentuk yang dapat membentuk.



.
Perawat sihir tidak perlu menyeru malaikat untuk menentang syaitan puaka.. cukup dengan Iman kepada Allah, segala jenis puaka akan Allah tundukkan.

Roh dan nafas itu satu.. Roh mentadbir perjalanan nafas ketika seorang itu tidur.. Di mana Roh itu meliputi, tubuh akan berderia rasa.. dan yang bernafas itu ialah diri batin.

Nyawa itu pada darah,, jika darah itu kering, jantung seseorang itu tidak dapat menjana nafas dan nafas akan terhenti lantas jasadnya mati.

Hidup yg sebenar hidup ialah hidup selepas mati.. Hidup bertubuhkan diri batin dan Rohani sehinggalah mati yang kedua.

Tidak ada agama yang lebih diRedhai Allah di alam Barzakh atau di dunia selain Islam, agama Tauhid terakhir..

Manusia itu tiada berwajah di neraka itu kecuali berwajah ketakutan dan tunduk ke bawah..

Syurga itu tidak wujud di dunia ini.. Syurga itu di alam tinggi dan neraka itu di alam terendah.

Manusia membuat pilihan semasa hidup di dunia sama ada akan menuju ke neraka atau syurga..

Neraka ialah tempat ulat dan cacing tidak mati, kebusukan bau berjuta bangkai disatukan, azab yang menghancurkan daging dan tulang tetapi tidak mematikannya.

Jangan sangka kita benar-benar mengenal Allah, kecuali kita telah benar-benar mati..

Sesungguhnya manusia itu tiada berkuasa.. mereka tidak berupaya apabila didatangi soal hidup-mati.

Dan Allah saksikan mimpi-mimpi manusia.. dan Allah kumpulkan semuanya ke dalam Kitab Diri untuk dibentangkan di Akhirat.



Usah sujud di hadapan Allah sebagai sebagai seorang guru, tetapi sujudkanlah wajah dan hatimu sebagai pendosa yang bertaubat..

Mimpi bukanlah amal.. tetapi mimpi boleh terhasil dari amal baik atau amal buruk seseorang itu..

Mimpi-mimpi Ketuhanan itu ialah mimpi yang tiada berbual-bicara.. tanpa suara

Jika semua pohon dan tumbuhan  mati,  manusia juga akan turut mati, kerana manusia tidak dapat hidup jika tiada tumbuhan. Tetapi tumbuhan dapat hidup tanpa manusia.

Syurga tidak wujud di dunia ini.. Keindahan di dunia adalah palsu dan tidak kekal.. Syurga sebenar ialah di akhirat.

Bila seorang itu mati, semua kekayaan dunia dikejarnya selama hidupnya menjadi tidak berguna di Alam Barzakh itu..

Di tengah dada itu terdapat satu pintu.. di antara turun-naik nafas itu ada kuncinya.. dosa dan nafsu pantang utamanya..

Umur manusia di dunia, rata-ratanya kurang dari sekurun, tetapi mereka yang di Jannah tidak dapat dikatakan berusia ribuan tahun kerana tidak ada istilah masa di alam Hakikat itu.. Mereka muda dan sentiasa muda serta tidak dimakan oleh usia..

Di alam kematian itu manusia tidak perlukan mata untuk melihat, biarpun dua biji matanya masih berfungsi dan melihat.. dia hanya perlukan mata-hati untuk melihat jauh lebih jelas..

.
(Hud :49) ..تِلْكَ مِنْ أَنْبَاءِ الْغَيْبِ نُوحِيهَا إِلَيْكَ ۖ مَا كُنْتَ تَعْلَمُهَا أَنْتَ وَلَا قَوْمُكَ مِنْ قَبْلِ هَٰذَا ۖ فَاصْبِرْ ۖ إِنَّ الْعَاقِبَةَ ..لِلْمُتَّقِينَ
49. Itu adalah di antara berita-berita penting tentang yang ghaib yang Kami wahyukan kepadamu (Muhammad); tidak pernah kamu mengetahuinya dan tidak (pula) kaummu sebelum ini. Maka bersabarlah; sesungguhnya kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertaqwa.
.

( Az-Zukhruf: 43) ..“Maka berpegang teguhlah kepada yang telah diwahyukan kepadamu. Sesungguhnya kamu berada di atas jalan yang lurus.”.
.
Saksikanlah yaa Robb ku, telah Rasulullah SAW itu menunjukkan kami jalan yg benar.. ..Aamiin yaa Robbana.. Aamiin.
.
Sadoqallohul'adzhiim.
.
Salam Maulidur Rasul..
Salam Kitab Ghaib ~ TAUHID Al-Haq.

[Insan Sejati]

No comments:

Post a Comment