Thursday, November 23, 2017

Berita Haramain



Masjid Nabawi baru saja menambah sejumlah 5000 buah tong air zamzam supaya para jemaah dapat merasa minum air zamzam ini.

Dikhabarkan bahawa sekitar 300 tan air zamzam diperuntukkan setiap hari di Masjid Nabawi. Bekalan ini diangkut melalui jalan darat dari Makkah ke Madinah menggunakan lori tangki air yang jaraknya sejauh 500 kilometer.

[Sumber gambar: Twitter @Hash_Almadina]



Air zamzam dalam tong-tong itu ada 2 pilihan. Satu yang dengan suhu biasa. Lagi satu yang sejuk. Ada tertulis dengan tulisan biru di situ, "NOT COLD".  

Boleh pilih ikut selera masing-masing. Namun jika cuaca sejuk, minumlah yang suhu biasa. Risau pula bila minum yang sejuk, setiap masa nanti rasa hendak terkucil. Tergendala sikit hendak buat ibadat banyak-banyak. 

Cara minumnya senang. Mula-mula capai gelas plastik warna putih di sebelah kanan itu. Kemudian tadah air dan minum. Bila selesai, letak gelas tadi di tempat sebelah kiri. Jangan tersilap ambil gelas yang sudah diguna. 

Sebaiknya sebelum minum bacalah "Bismillah" dan doalah pada Tuhan apa yang dikehendaki. Nabi SAW ada bersabda yang air zamzam ini mengikut apa yang kita pinta. Jika minum dengan niat hendak kenyang, kenyanglah jadinya. Hendak sembuh dari sakit, sembuh juga. Insha-Allah diberi Tuhan. 

Minumlah dengan tenang. Jangan gopoh. Antara cara minum yang diajar oleh Nabi SAW lagi, adalah dengan tiga kali teguk. Setiap satu teguk, kita relaks sekejap dengan bernafas di luar gelas. Bukannya bernafas semasa hidung masih di dalam. 

Ucaplah "Alhamdulillah". 

Sepanjang berada di sini, minumlah air zamzam sebanyak yang kalian mahu. Nanti dah balik ke Malaysia, kita akan 'berkira' sangat. Minum sebulan sekali, itupun tidak puas sebab hendajk jimat takut habis.

Sumber Berita Najmi Farisham




Gaji Pencuci Masjid Nabawi hanya 741 Rial bekerja untuk 8 jam. Sehari ada 3 syif bergilir. Semuanya gaji sama. Hakikatnya angka itu sangat sedikit. Mereka kebanyakannya berkeluarga. Paling tidak, sebahagian besar duit mereka akan dihantar buat belanja keluarga di negara masing-masing. 

Kalau bawa keluarga tinggal disini, 741 rial sangat tidak membantu. Kos sara hidup di sini mahal.. 

Namun mereka kelihatan puas. Seharian bekerja di dalam Masjid Nabawi. Mencuci dan mengemas. Berkhidmat sepenuh tenaga menjaga rumah Allah. 

Mereka sebenarnya sangat kaya. Setiap kali solat mendapat ganjaran seribu. Kalau 5 waktu sudah 5 ribu. Kalau seminggu? Sebulan? Setahun? Ah, banyaknya. Mereka tidak perlu membayar tiket beribu-ribu untuk datang hanya beberapa hari di sini. 

Mereka mempunyai hati yg mulia, jika dapat lebih dari 1 Riyal, ia dibahagi dengan kawan-kawan yang tidak dapat.
Bila tiba waktu solat pula mereka bergegas mencari tempat.

Mereka menikmati apa yang tidak mungkin dinikmati oleh orang-orang kaya di dunia ini. Allahu Allah. Jika mereka ikhlas, mereka adalah golongan yang mendapat keuntungan yang sangat besar di sisi Allah.




Pihak Masjid Nabawi sudah selaraskan jenis al-Quran yang ada di masjid itu dengan yang di Masjidil Haram Makkah.

Antara ciri al-Quran yang dimaksudkan adalah ia mestilah dicetak dari Kompleks Percetakan Al-Quran Raja Fahd. Ini paling penting! Kilang yang terletak di Madinah, Arab Saudi ini merupakan pusat cetak al-Quran terbesar di dunia. Mencetak kira-kira 10 juta naskhah setiap tahun. 

Perbezaan yang paling ketara jika dilihat mengunakan mata kasar adalah, kulit depan dan belakangnya berwarna hijau. Helaian di dalamnya pula seakan kuning, tidak terlalu terang. Ditambah dengan penggunaan khat tulisan yang sesuai. Membuatkan mata kita terasa selesa ketika membacanya. Susunan ayat di setiap muka surat juga berbeza jika dibandingkan dengan mushaf yang selalu kita guna di Malaysia. 

Namun bilangan surahnya masih sama, 114 dan dalam 604 muka surat. Mula dengan surah al-Fatihah, dan berakhir dengan surah an-Nas. Cetakan ini lebih dikenali dengan nama Mushaf Madinah. 

Kedai sekitar masjid, ada dijual pelbagai jenis cetakan dari kilang yang berbeza. Jadi jika hendak beli nanti, beritahu terus anda mahu Mushaf Madinah. Selalunya para peniaga akan cap di kulit belah dalam perkataan (وقف لله) yang bermaksud "Wakaf kerana Allah." Ini tak penting mana. Kalau ada bagus. Kalau tak ada, tak jadi masalah. Asalkan iaMushaf Madinah.

Kebanyakan jemaah haji dan umrah, apabila datang ke Makkah dan Madinah, mesti terdetik di hati hendak wakafkan al-Quran di dua masjid suci ini. Bukan itu saja, saudara mara di kampung juga kirim duit untuk wakafkan sama. Benar ini niat yang baik, alhamdulillah.

Kalau tersalah beli mushaf, pekerja masjid akan kutip dan kumpulkan di satu tempat. Kemudian akan diagihkan ke masjid-masjid di sekitar. 

No comments:

Post a Comment