Thursday, October 10, 2013

Maafkanlah

serenemaklong.blogspot.com

Dalam hidup ini begitu banyak individu yang sering menyakitkan hati, mengguris dan melukakan perasaan bahkan menjadikan jiwa berserabut dan penuh kebencian. Seringkali senyuman hilang  serinya, tawa menjadi hambar dan air muka hilang cahaya setiapkali bertembung wajah mereka. Bahkan ada yang begitu dengki dan sengaja menyakitkan hati malah sering mereka-reka fitnah dan onar untuk mencacatkan kewibawaan diri.

Ini sebahagian dari warna-warna yang menjadikan perjalanan hidup lebih unik dan jiwa akan menjadi lebih matang jika mampu menyikapinya dengan betul.

Bagaimana rasanya bila berdepan dengan golongan ini, walaupun bilangannya mungkin tidak begitu ramai? Apa pula perasaannya bila yang sering menyakitkan hati itu ialah orang yang begitu hampir dengan kita?
Dia merasakan dirinya paling benar sehingga menolak pandangan orang lain dan tidak memberikan ruang untuk pandangan itu dikemukakan, sedangkan apa yang dilakukannya salah, buah fikiran dan caranya ketinggalan zaman walaupun dari satu sudut dia begitu ikhlas.

Sesungguhnya tidak ada yang lebih baik selain memberi KEMAAFAN - agar jiwa  lebih lapang dan bahagia. MAAFKANLAH sehingga kebencian tidak lagi mampu mencemarkan keindahan budi atau merubah rupa jiwa. MAAFKANLAH agar diri mampu tersenyum melihat kehidupan.

Adakah kita merasakan kebencian kita itu menguntungkan kita atau  merugikan mereka? Yang kita dapat dari kebencian itu hanya keserabutan jiwa, kemarahan yang meluap-luap dan terusirnya ketenangan dan kedamaian dari hati nurani. Bahkan setiapkali kebencian mula bertahkta, hati akan makin keras, gersang, kasar dan merosakkan air muka. Hingga akhirnya dunia yang luas terasa sempit, hidangan yang lazat hilang kenikmatannya dan tidur tidak lagi merehatkan jiwa untuk mendepani hari baru.
"...dan (sebaliknya) hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu; tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu? Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani." (An-Nuur 24:22)

Jadi, MAAFKANLAH kerana dalam kemaafan itu Allah SWT menjanjikan keampunan. Bukankah dosa-dosa sendiri pun masih terlalu banyak sedangkan kematian sering mengintai di setiap simpang siur kehidupan. Bagi jiwa yang menyakini hari pertemuan dengan Allah SWT tentunya kita merindukan pengampunan-Nya kerana itu lebih berharga daripada pertambahan usia. Apalah gunanya umur yang bertambah tetapi dosa tidak berkurang.

MAAFKANLAH kerana kita juga sering membuat salah dan setiapkali kita membuat salah, kita sangat mengharapkan orang lain menghadapi kelakuan buruk kita dengan baik bahkan menasihati kita dengan penuh hikmah. Kenapa apabila orang lain membuat salah kepada kita, kita lalu marah-marah dan mempamerkan wajah buruk penuh kebencian?

MAAFKANLAH, agar jiwa menjadi lembut bahkan membuahkan kesabaran dan kepasrahan hingga kita mampu mengukirkan senyuman dari hati paling dalam. Biarkan kemaafan itu menghiasi jiwa dengan  kasih sayang sehingga mereka tertunduk hormat dan malu kepada kita.

Pejamkan mata dan berdoalah: Wahai Allah yang Maha Mengetahui; saksikanlah aku sedang memaafkannya dan aku juga mengharapkan keampunanMu. Saksikanlah, aku kasihkannya kerana aku tahu dia ikhlas beramal untuk keredhaanMu. Walaupun dia punya banyak kelemahan tetapi di dalam ilmu Mu, dosa-dosaku lebih banyak. Semoga Engkau menerima amalnya dan amalku, ya Allah.

Di saat itu pasti akan terasa seolah-olah satu hijab gelap yang menutupi hati terangkat dan limpahan cahaya kehidupan kembali menerangi. Tidak ada lagi kebencian dan keresahan. Kemudian carilah kesempatan untuk bermaafan. Pasti  nikmat dan kebahagiaan akan ditemui. Setiapkali bertembung wajah, senyuman mudah terukir bahkan diri mampu duduk berbual dan bercerita.

Bagaimanapun yang salah perlu juga diperbetulkan. Kata Ibnu Qayyim; Jika kamu ingin menyuruh yang ma’ruf pastikan ia menjadi ma’ruf. Justeru, jika kita inginkan kebaikan, biarlah tindakan dan cara kita mampu menghasilkan sesuatu yang baik atau lebih baik. Maknanya, setiap tindakan kita perlu disesuaikan dengan niat, cara dan masa yang baik. Kalaupun usaha kita tidak berjaya, yakinlah Allah menjanjikan ganjaran di atas usaha dan kesabaran itu.

Maafkanlah
agar jiwa petah berbicara
mengajar insan erti bahagia
dan tersenyum dalam duka

Maafkanlah
Agar hati lapang segala
Menikmati hari-hari baru
yang kini penuh duka lara

Maafkanlah
Kerana jiwa ini sedar mengerti
Hidup ini ada hari datang dan pergi
 

No comments:

Post a Comment