Wednesday, February 20, 2013

Komputer Vs Jasad


serenemaklong.blogspot.com




A. Hardware Vs. Jasad

Komputer terdiri dari beberapa bahagian. Yang pertama adalah hardware. Hardware pula ada beberapa bahagian, contohnya CPU, monitor, hardisk, RAM, keyboard, mouse dan lain-lain. 

Manusia pun ada hardware yang dipanggil jasad. Jasad manusia pun ada banyak bahagian, seperti kepala, badan, tangan, kaki, otak, organ-organ dalaman. Setiap bahagian mempunyai fungsinya tersendiri. Sesetengah orang panggil jasad ini sebagai diri terperi.

B. Software Vs. Ruhul Yaqazah

Sesebuah komputer tidak boleh berfungsi dengan Hardware saja. Ia mesti ada software. Software pula ada macam-macam. Ada BIOS program, operating system, ada application programs dan sebagainya. Kemampuan software tidak terbatas. Selagi mahu  install, bermacam-macam perkara boleh diupgrade. Software ini jugalah yang menyebabkan komputer dapat terhubung dengan dunia internet yang merupakan sumber yang sangat besar.





Manusia pun tidak boleh berfungsi dengan hardware saja. Mesti ada software juga. Software manusia dipanggil Ruhul Yaqazah. Ruhul Yaqazah pun terdiri dari beberapa bahagian, iaitu roh, akal dan nafsu. Setengah orang panggil Ruhul Yaqazah ini sebagai diri terperi. Diri terperi kerana kemampuannya sangat hebat hingga tidak terperi. Sepertimana komputer, ruhul yaqazah inilah yang menyebabkan insan terhubung dengan sumber tanpa sempadan.

Bila software di "sleep" kan, maka komputer pun akan sleep atau hibernate. Tapi komputer itu tidak mati lagi. Sama juga manusia. Bila ruhuh yaqazah keluar, manusia akan tidur, tapi tidak mati lagi.

C. Energy for life / Ruhul Hayat.

Ada hardware, ada software msih belum cukup lagi. Perlukan tenaga elektrik, barulah komputer boleh hidup. Sama juga dengan manusia, jasad dan ruhul yaqazah saja tidak cukup untuk manusia hidup. Yang menyebabkan manusia hidup ialah adanya Ruhul Hayat. Setengah orang panggil Ruhul Hayat ini Diri Sebenar Diri. 

Tenaga elektrik untuk komputer adalah tenaga yang mengalir di dalam satu litar yang besar. Ia bukan spesifik untuk sebuah komputer tertentu. Bila sesebuah komputer terhubung dengan litar yang besar ini, maka jadilah ia komputer yang hidup. 

Software adalah bahagian yang memang terdapat secara berasingan pada semua komputer. Tetapi tenaga elektrik tidak berada berasingan pada sesebuah komputer. Ianya adalah energy yang mengalir secara universal pada semua komputer yang terhubung di dalam litarnya. Apabila sesebuah komputer terputus dari litar yang besar ini, maka ia terus shut down. Walau ia ada portable battery sekalipun, bila habis power battery, akhirnya akan shut down juga.

Begitu juga Ruhul hayat, ia bukan milik seseorang manusia secara peribadi. Ia adalah sesuatu yang universal, mengalir ke dalam diri manusia yang masih lagi hidup. Bila manusia dikeluarkan dari litar Ruhul Hayat, maka matilah dia.

D. User / Diri Tajalli

Sudah ada kuasa elektrik, hardware dan software, sesebuah komputer boleh dihidupkan. Tetapi masih belum boleh berfungsi. Mesti ada manusia hidup untuk menggerakkannya, barulah sesebuah komputer boleh berfungsi. Secanggih mana sesebuah komputer pun, mesti ada seorang manusia juga untuk tekan button "ON" bagi kali pertama. Barulah komputer itu boleh bergerak menurut program yang telah ditentukan untuknya.

Manusia pun sama, sudah ada Ruhul Hayat, Ruhul Yaqazah dan jasad pun baru cuma boleh mula hendak hidup. Untuk berfungsi mesti ada USER yang menggerakkanya. SIAPAKAH USER ITU?







(sumber: schanizan.blogspot.com)  

No comments:

Post a Comment