Monday, February 11, 2013

Allah Maha Mendengar Doa


serenemaklong.blogspot.com

UMAR pergi menunaikan fardu haji setelah bersusah payah mengumpulkan perbelanjaan. Di tanah suci dia tidak pernah jemu beribadat, bermunajat dan berdoa.
Di antara doanya yang istimewa ialah agar dia dikurniakan Allah anak yang soleh. Umar berdoa ketika dia bermunajat di Multazam dengan linangan airmata, katanya:
Ya Allah, Tuhan Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, aku datang dari kampung halamanku yang jauh di Malaysia, hanya kerana ingin menyahut  panggilan-Mu (Labbaika Allahumma Labbaik!). Sekarang aku telah berada di sisi ka’abah-Mu yang mulia. Kedatanganku bukan kerana hendak melancong. Aku memenuhi panggilan-Mu dan menziarahi Rumah-Mu setelah bersusah mengumpul perbelanjaan dari hasil pertanian.
Kedatangan aku  mengharapkan rahmat dan keampunan-Mu.
Setelah sampai di sisi Ka‘abah-Mu aku semakin rasa malu, semakin menginsafi kejahilan dan kelemahan diri sendiri. Apatah lagi setelah melihat tetamu-Mu yang datang dari penjuru dunia. Aku malu kerana aku membaca kitab-Mu tetapi tidak memahaminya. Aku tidak faham sabda Rasul-Mu Muhammad SAW, kerana aku tidak menguasai Bahasa Arab. Namun aku tetap yakin dan berharap kerana sifat-Mu yang  Rahman-RahimMu, sifat Maha Kaya yang ada pada-Mu agar Engkau ampunkan dosaku dan mengurniakan aku anak soleh yang dapat memahami kandungan Kitab suci-Mu, sunnah Nabi-Mu dan dapat memahami ajaran agama-Mu. Ya, Allah, aku juga berharap Engkau memberiku limpahan taufik, hidayah, dan ‘inayah supaya aku  dapat memperbaiki segala kekurangan dan kelemahan bila kembali dari Tanah Suci kelak. Amin!

Akhirnya Umar dikurniakan Allah ‘buah hati’ yang kemudian menjadi seorang anak yang memahami al-Quran, Hadis dan agama Islam, dan membimbing umat ke jalan Allah, dengan ucapan, perbuatan, karya tulisannya.
Dalam pada itu Umar juga semakin tekun dan taat beribadat. Walillahil hamd! Munajat dan tadarru’ yang tekun dan ikhlas didengar dan dikabulkan Allah Yang Maha Pemurah dan Penyayang.
Rasulullah SAW bersabda:
‹‹
إِذَا سَأَلْتَ فَاسْأَلِ اللَّهَ وَإِذَا اسْتَعَنْتَ فَاسْتَعِنْ بِاللَّهِ ››
Ertinya “Apabila ingin meminta, mintalah kepada Allah. Dan apabila ingin meminta tolong, minta tolonglah kepada Allah”. (HR Tirmizi, Ahmad dll).
Abu Hurairah berkata bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda:
«
اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ اْلأَرْبَعِ مِنْ عِلْمٍ لاَ يَنْفَعُ وَمِنْ قَلْبٍ لاَ يَخْشَعُ وَمِنْ نَفْسٍ لاَ تَشْبَعُ وَمِنْ دُعَاءٍ لاَ يُسْمَعُ».
Ertinya ‘Ya Allah, aku memohon perlindungan-Mu dari empat perkara: dari ilmu yang tidak bermanfaat, hati yang tidak khusyuk, nafsu yang mahu kenyang, dan dari doa yang tidak didengar’. (HR Abu Daud).
Abu Hurairah berkata bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda:
«
ثَلاَثُ دَعَوَاتٍ مُسْتَجَابَاتٌ لاَ شَكَّ فِيهِنَّ دَعْوَةُ الْوَالِدِ وَدَعْوَةُ الْمُسَافِرِ وَدَعْوَةُ الْمَظْلُومِ».
Ertinya ‘Terdapat tiga doa yang mustajab yang tidak syak lagi: doa si ayah, doa si musafir, dan doa orang yang teraniaya.’ (HR Abu Daud, Ahmad dll). 
(Sumber: Dari buku: Merebut Pahala Berlipat Ganda Dalam Masa Singkat, ms 178-179, hasil terjemahan Ustaz Ahmad Asri Lubis)

No comments:

Post a Comment