Tuesday, September 28, 2010

Terapi Berkebun


Cuba tanam beberapa batang anak pokok. Percayalah, dalam masa singkat banyak manfaat yang boleh diraih. Pakar-pakar perubatan memang menyarankan berkebun sebagai salah satu cabang terapi.

Apabila seseorang didedahkan pada tumbuhan, terdapat perubahan di segi fisiologi dan emosi. Sebagaimana semua orang tahu, dalam hidup ini ada banyak perkara yang di luar daripada kemampuan kita untuk mengawalnya. Namun dalam hal bercucuk tanam, seseorang itu bukan sahaja memperoleh tubuh yang sihat, dia juga berasa puas kerana dapat mengawal keadaan pertumbuhan tanamannya.      

Orang yang sayangkan tanaman, umumnya kurang mengalami tekanan darah tinggi atau diserang sakit jantung berbanding mereka yang terburu ke sana ke mari sehingga tidak sempat menoleh ke arah bunga yang sedang berkembang, apa lagi untuk menikmati keindahannya. Bukan itu sahaja, berkebun boleh melegakan tekanan yang dihadapi dalam hidup seharian.

Bagi wanita yang berada di ambang menopos, berkebun adalah satu cara untuk menguatkan tulang daripada bahana osteoporosis. Masakan tidak, perbuatan mencabut rumput rampai, menghayun cangkul, mengangkat pasu dan baja akan meletakkan bebanan ke atas tulang, justeru menguatkannya.

Orang yang berkebun pasti berasa gembira apabila hasil titik peluhnya bakal menambah hidangan lazat di meja makan. Pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan boleh menambah khasiat dalam diet dan meningkatkan sistem pertahanan tubuh daripada serangan penyakit.    

Tidakkah semua perangsang ini sudah cukup untuk kita mula menghayun cangkul? Jika kita rajin, kita bakal menjadi Mamat dan Minah yang sihat, sasa, dan cantik!

Nota kaki:

Jangan biarkan daun, ranting, dan rumput kering diangkut oleh lori Alam Flora dan kontraktor pengutip sisa pepejal yang lain ke tempat pelupusan sampah. Semua ini boleh dimanfaatkan sebagai kompos untuk tanaman kita. Begini caranya:

1. Dapatkan sebuah bekas berukuran tiga meter tinggi dan tiga meter panjang /lebar.
2. Isikan ke dalamnya satu lapis sisa kebun (daun dan rumput) serta sisa dapur (kulit buah-buahan,
    sayur-sayuran).
3. Kemudian isikan lapisan berikutnya dengan tanah.
4. Ulang langkah 2 dan 3 hingga bekas itu ¾ penuh.
5. Buat dua hingga tiga lubang untuk mengalirkan udara dan air.
6. Bila haba yang dihasilkan oleh bahan-bahan yang mereput itu sudah berkurangan (bergantung
    pada jenis bahan, ia mungkin mengambil masa antara dua hingga tiga minggu), balik-balikkan
    seluruh bekas itu kerana lapisan bawah sudah pasti lebih reput berbanding lapisan atas. Ini
    akan menyeimbangkan pereputannya..
7. Biarkan selama tiga bulan.
8. Hasilnya ialah tanah kompos yang berkualiti tinggi.



No comments:

Post a Comment