Tuesday, September 28, 2010

TAKNAK Reput Tulang

Salah satu lirik lagu Tan Sri P. Ramlee berbunyi: Kerja berat takut reput tulang. Sememangnya tulang yang reput bukan setakat tidak dapat diguna melakukan kerja kerat, malah untuk menjalani hidup seharian pun akan membawa masalah besar. Segala-galanya terpaksa bergantung pada tulang dan kudrat orang lain.  

Tulang yang reput dan rapuh adalah akibat osteoporosis. Kita tentu pernah melihat orang yang berjalan dalam keadaan bongkok sabut. Ini salah satu tanda penyakit tersebut. Penyakit senyap ini boleh berlaku pada wanita menopos dan lelaki atau wanita yang mempunyai jisim tulang rendah (osteopenia).
Di antara 2-4% tulang kerangka manusia dibina semula setiap tahun. Ini bererti kalsium dan mineral penting lain keluar dari tulang dalam satu proses dinamakan resorption, Tulang itu kemudiannya dibina semula atau digantikan.

Osteoporosis mesti dicegah atau dirawat. Jika dibiar berlarutan tulang pesakit boleh retak atau patah jika terjatuh. Walaupun boleh menjejaskan mana-mana tulang, namun keretakan atau kepatahan di pinggul dan tulang belakang menyebabkan pesakit memerlukan pembedahan. Tanpa pembedahan dan rawatan yang betul pesakit mungkin tidak boleh bergerak langsung.
  
Di antara penyebab osteoporosis ialah usia tua, kurang berat badan, sejarah keluarga yang pernah mengalami osteoporosis sama ada ibu, bapa atau adik beradik, merokok, mengambil alkohol berlebihan, kurang hormon seks (dialami oleh wanita menopos), pengambilan atau penyerapan kalsium dan vitamin D yang rendah, gaya hidup sedentari, pernah mengalami keretakan tulang terutama selepas usia 50 tahun, mengambil ubat-ubatan seperti prednisolone, pengambilan heparin (ubat penipisan darah), ubat penentang sawan dan penyakit tertentu yang boleh menjejaskan tulang seperti gangguan endokrina, penyakit Cushing dan rheumatoid arthritis.     
Lelaki mengidap osteoporosis kerana tabiat merokok. Perokok yang kurus dan kurang minum susu atau tidak mengambil suplemen Calcium Plus memang berisiko tinggi. 

Osteoporosis ditentukan dengan menjalani satu ujian yang mengukur ketumpatan mineral tulang (BMD) di berbagai bahagian tubuh seperti tulang belakang dan pinggul. Ujian ini dinamakan Dual Energy X-ray Absorptiometry (DXA). Pesakit tidak perlu bimbang kerana Sinar-X yang digunakan mempunyai kadar radiasi sangat rendah.     
 
Di pasaran terdapat banyak ubat yang diguna untuk mencegah dan merawat osteoporosis. Contoh: Vitamin D Diaktifkan bermanfaat bagi pesakit buah pinggang mengurangkan keretakan vertebra, Bisphosphonate membantu memperlahankan kehilangan tulang dan mengurangkan keretakan, Calcitonin pula adalah semburan hidung atau suntikan di bawah kulit.  

Bagi wanita terdapat Terapi Penggantian Hormon di mana hormon estrogen sahaja atau dalam kombinasi dengan hormon progestin diguna untuk mengurangkan risiko.  

Bagaimanapun, wanita menopos harus meminta nasihat doktor untuk memastikan terapi penggantian hormon sesuai atau tidak. Terdapat kesan sampingan yang berbahaya berkaitan terapi ini. Contohnya kombinasi estrogen dengan progestin berupaya meningkatkan risiko kanser payudara, angin ahmar, serangan jantung dan kempal darah (blood clot). Estrogen sahaja pula boleh meningkatkan risiko angin ahmar.

Ubat lain seperti Selective Oestrogen Receptor Modulator (SERM) meniru efek baik estrogen ke atas tulang tanpa kesan sampingan serius seperti kanser payudara. Raloxifene mengurangkan keretakan tulang belakang pesakit wanita.  Strontium ranelate dapat mengurangkan risiko keretakan bagi wanita pasca menopos. Namun disebabkan peningkatan risiko kempal darah ia mesti diguna secara berhati-hati oleh wanita yang mempunyai sejarah vena trombosis atau pulmonari embolisme. Teriparatide yang disuntik di bawah kulit membantu merangsang pembentukan tulang. Ia disediakan untuk pengidap osteoporosis yang teruk. 

Perubahan gaya hidup merupakan cara terbaik untuk mencegah osteoporosis. Bagi mengekalkan kesihatan tulang, diet kita mesti mengandungi susu rendah lemak berkalsium tinggi, ikan dan sayur-sayuran berdaun hijau tua seperti brokoli.

Bagi yang tidak boleh minum susu kerana kurang toleransi ke atas laktosa boleh mengambil suplemen yang mengandungi mineral tertentu. Ia harus mengandungi 1000mg kalsium dan 400-800IU vitamin D. Vitamin D memastikan penyerapan kalsium yang baik. Tanpa Vitamin D, tulang akan menjadi lembut  (osteomalacia).
Magnesium sebanyak 400mg berfungsi menggerakkan kalsium di dalam tulang. Mangan  sebanyak 2mg sehari mensintesis tisu-tisu penyambung yang membentuk matriks di mana enapan mineral berlaku. Boron mengaktifkan vitamin D. Ketiadaannya menjejaskan metabolisme kalsium dan pembentukan tulang. Zink menyokong pembentukan tulang dan strukturnya dengan meningkatkan tindakan vitamin D. Kupram membentuk blok binaan tulang. Tanpanya enapan tulang menjadi tidak normal. 

Pengambilan harian kalsium yang disyorkan oleh US RDA ialah: 
·         Dewasa dan remaja – 800 hingga 1200mg sehari. 
·         Wanita hamil dan menyusukan bayi – 1200mg sehari.
·         Kanak-kanak berumur 4 hingga 10 tahun – 800mg sehari.
·         Bayi baru lahir hingga berumur 3 tahun – 400 hingga 800mg sehari. 

Untuk tulang yang sihat, tabiat merokok dan pengambilan alkohol berlebihan mesti dihentikan. Bersenam secara kerap dengan menggunakan pemberat (dumbbell). Rawat semua keadaan yang boleh menyebabkan osteoporosis. Kurangkan atau tukar ubat yang boleh menyebabkan osteoporosis. Jangan berhenti mengambil ubat disyorkan doktor tanpa meminta nasihatnya terlebih dahulu.  

Osteoporosis boleh menyebabkan hilang keupayaan berjalan. Pencegahan patut dilakukan sejak zaman kanak-kanak untuk memastikan tulang dapat tumbuh dan berkembang secara normal bagi memaksimumkan kekuatannya.

No comments:

Post a Comment