Monday, September 27, 2010

TAKNAK Senak di Benak


MALAYSIA ialah sebuah negara yang mewah dengan makanan. Tiba sahaja hari perayaan, tidak kira Hari Raya, Hari Krismas, Hari Deepavali dan juga Tahun Baru Cina, terdapat majlis-majlis rumah terbuka di mana makanan yang dihidangkan memang banyak. Ketika ini ramai yang makan berlebihan, kononnya hendak mengambil hati tuan rumah dan meraikan hari yang istimewa itu.

Menggembirakan tuan rumah dan meraikan hari istimewa memang sangat digalakkan. Tetapi makan berlebihan itu yang salah. Ia menyebabkan perut membuncit hingga tidak keruan.

Berpuasa boleh mengurangkan kapasiti perut sehingga 30% dalam sebulan. Tetapi kesan ini hanya dapat bertahan selagi kandungan kalori dihadkan.

Saiz perut yang kosong hanya sebesar penumbuk. Ia mampu menyimpan kira-kira 950 gram makanan dan minuman. Kalau makan lebih daripada itu, ramai yang berasa senak dan tidak selesa. 

Makanan yang berada di dalam perut dibasahi oleh asid hidroklorik yang sangat berkuasa untuk menghancurkan semua jenis makanan sebelum menghantarnya ke usus kecil, di mana ia selanjutnya dihadamkan dan diserap.

Bagaimanapun lapisan perut kita terselamat daripada aktiviti penghancuran kerana ia dilindungi oleh mukus yang dihasilkan oleh perut sendiri. Sendawa  menunjukkan anda telah makan banyak.

Makan menyebabkan paras hormon selera menurun dan menghantarkan isyarat kenyang ke otak.

Lebih banyak hormon dihasilkan ketika makanan bergerak masuk ke usus kecil untuk mengurangkan selera, memperlahankan pengosongan perut dan mengisyaratkan kepada organ-organ lain, termasuk pundi hempedu supaya membebaskan hempedu bagi mencairkan lemak.

Ketika makanan bergerak dari usus kecil ke usus besar, banyak angin yang terjadi dan rasa kembung pun terhasil disebabkan oleh penguraian makanan yang tidak dicerna oleh bakteria baik, terutama di dalam kolon. Purata angin yang dihasilkan ialah kira-kira satu hingga dua liter sehari.

Pencernaan makanan berkalori tinggi meletakkan beban berat ke atas saluran gastrousus. Cuba elakkan berbaring atau tidur selepas makan. Ini hanya akan menimbulkan rasa pedih hulu hati kerana meletakkan tekanan tambahan ke atas persimpangan di antara perut dan aesofagus.

Senaman intensif juga kurang baik. Selepas makan, aliran darah ke saluran usus meningkat. Senaman yang giat mengalihkan aliran darah itu ke otot, yang kemudiannya memperlahankan masa pergerakan makanan menerusi saluran gastrousus.

Yang terbaik ialah berjalan secara santai. Ia mengekalkan aliran darah tanpa meletak tekanan ke atas mana-mana sistem tubuh.

Dalam pada itu cuba kita fikirkan sebentar. Kalau tidak makan banyak, masakan perut akan senak. Betul tak?

No comments:

Post a Comment