Tuesday, September 21, 2010

NAK Minum Jus Sedap




                                       
SEMUA orang kenal pokok bunga ini. Sejak ia dijadikan sebagai “Bunga Kebangsaan”, sebahagian besar Majlis Perbandaran dan Dewan Bandaraya di Malaysia menanam pokok ini di sepanjang jalan, di taman-taman dan tidak kurang juga orang perseorangan yang menanam di persekitaran rumah masing-masing.

Bunga Raya terdapat dalam beberapa varieti: merah, kuning, jingga, putih, ungu, berkelopak besar, berkelopak kecil, berkelopak kerinting dan macam-macam lagi.

Cara menanamnya mudah. Hanya menggunakan keratan batang. Jika dibaja dan dijaga secukupnya, ia akan menghasilkan bunga yang banyak. Ada bunga raya yang digunakan dalam perubatan, seperti bunga raya putih. Namun, di antara varieti bunga raya, jenis yang berwarna merah mempunyai paras antioksidan paling tinggi.

Antioksidan sangat diperlukan oleh tubuh untuk menentang radikal bebas. Sungguhpun radikal bebas adalah kesan sampingan yang berlaku secara semula jadi dalam tubuh, ia memang  membawa banyak kerosakan dalaman dan luaran (kulit). Untuk “menang” dalam peperangan menentang radikal bebas, kita mesti mengambil makanan dan minuman yang mengandungi antioksidan. Dan Jus Bunga Raya adalah salah satu daripadanya.

Kita boleh membuat sendiri jus bunga raya. Ia lebih “best” sebab segar dan tanpa pengawet. Ikuti cara di bawah ini:  

Jus Bunga Raya

Bahan-bahan:
Bunga raya segar
Air secukupnya
Air limau nipis
Gula merah yang telah dilarutkan

Cara membuatnya:

  1. Petik bunga raya yang segar pada waktu petang. Pastikan bunga itu tidak disembur racun serangga, dan tidak mengandungi sebarang serangga di dalamnya.
  2. Cuci bunga-bunga itu dengan air bersih dan masukkan ke dalam periuk.
  3. Isikan air hingga ke paras bunga dan hidupkan api dapur.
  4. Apabila air telah mendidih, matikan api dan biarkan ia semalaman di dalam periuk.
  5. Pada pagi esoknya, tapis air tersebut.
  6. Masukkan sedikit air limau nipis ke dalamnya. Warnanya akan berubah daripada merah jambu menjadi merah mawar.
  7. Maniskan dengan larutan gula merah.
  8. Sejukkan dalam peti sejuk sebelum diminum.


No comments:

Post a Comment