Tuesday, June 18, 2013

Umar al Khatab dan Al Quds

serenemaklong.blogspot.com



PERANG Yarmouk adalah pertempuran di antara tentera Islam dan tentera Rom Byzantine di Jordan. Ketika itu, 41,000 tentera Islam pimpinan Khalid al Walid, berjaya menewaskan 70,000 tentera Rom yang terkenal dengan kelengkapan artileri. 

Kekalahan tentera Rom di Yarmouk menjadikan peluang penguasaan umat Islam terhadap Jerusalem terbuka luas. Bagaimanapun, Patriarch Sophronius seorang protagonis uskup yang mempertahankan Jerusalem enggan menyerahkannya kepada umat Islam dengan pertumpahan darah. Sebaliknya, Sophronius mensyaratkan supaya Khalifah Islam  Umar ibn al Khattab sendiri hadir menemui penduduk Iliya’- gelaran Jerusalem ketika itu - dengan jaminan keselamatan.

Sophronius menyangka, umat Islam akan menolak syarat tersebut dan melakukan penjarahan sebagaimana empayar lain yang pernah wujud sebelum Islam seperti Parsi dan Rom. Ternyata sangkaan mereka silap.

Abu Ubaidah bin Jarrah yang ketika itu sudah mengepung Jerusalem, dengan sikap toleransi memenuhi permintaan Sophronius dan rakyat Iliya’. Beliau menerima syarat tersebut dan menjemput Khalifah Umar al Khattab menuju ke Jerusalem.

Sebelum Khalifah Umar berangkat menuju ke sana, beliau bermusyawarah bersama Para Sahabatnya tentang permintaan Sophronius. Uthman ibn Affan r.a. menahan Khalifah Umar dari menuruti kehendak uskup tersebut, tetapi Saidina Ali memberikan cadangan lain yang kemudiannya diterima oleh Umar, iaitu melakukan rapat umum bersama rakyat Iliya’ kerana Jerusalem juga merupakan salah satu bandar suci bagi kepercayaan umat Islam selain Yahudi dan Nasrani.

Khalifah Umar al Khattab tidak pergi ke Jerusalem dengan ketumbukan tentera, bukan juga dengan pakaian mewah dan kehebatan kerajaannya. Beliau datang hanya dengan menaiki seekor unta dan ditemani oleh seorang khadamnya sahaja. Perjalanan Umar dan khadamnya dari Madinah ke sana hanya berbekalkan air, roti dan kurma.

Menurut riwayat, Umar dan khadamnya bergilir-gilir menaiki unta. Jika Umar menaiki unta, maka khadamnya pula akan berjalan sambil memandu pedati unta tersebut. Jika khadamnya yang naik unta, Umar pula berjalan memandu pedati untanya. Setiap kali giliran dilakukan, mereka akan membaca surah Yassin sehingga tamat.

Sebelum sampai ke Kota al Quds, Jerusalem, Umar melewati khemah tentera Islam yang dipimpin oleh Abu Ubaidah bin Jarrah di Jabiya. Turut bersama Abu Ubaidah ketika itu ialah Khalid bin al Walid.

Apabila tentera Islam menyedari kedatangan Umar al Khattab, mereka menyambutnya dengan penuh penghormatan. Ketika itu Umar yang memimpin pedati unta yang dinaiki oleh khadamnya. Berkali-kali khadamnya meminta agar Umar berada di atas unta sebelum sampai ke perkhemahan tentera, tetapi ditolak oleh Umar kerana kerendahan hati dan ketinggian budinya.

Apabila Abu Ubaidah melihat kaki Khalifah Umar sudah berceloreng dengan debu tanah dan luka kerana perjalanan yang jauh, Abu Ubaidah dengan niat yang baik bercadang mengapit Umar sehingga ke pintu Kota al Quds.

“Wahai Amirul Mukminin, jika kamu memerintah agar kami memapah dan memandu perjalananmu nescaya kami akan lakukan. Penduduk Al Quds tentu melihat kemegahan kamu sebagai Khalifah.”

Umar al Khattab merenung Abu Ubaidah dengan wajah yang sangat murka. Lalu terbitlah kata-kata Umar yang mahsyur kepada Abu Ubaidah,"Demi Allah. Jika bukan engkau yang mengucapkannya wahai Abu Ubaidah nescaya aku hokum kamu sebagai pengajaran buat umat ini! Sesungguhnya kita semua ini adalah hina lalu kita dimuliakan Allah dengan Islam, sekiranya kita mencari kemuliaan selain Islam sudah tentu kita akan dihina oleh Allah".

Saidina Umar menolak cadangan Abu Ubaidah lalu terus  meninggalkan perkhemahan tentera Islam di Jabiya dengan khadamnya.

Mereka masih bergilir-gilir menaiki unta sambil menghabiskan bacaan surah Yassin. Apabila Kota al Quds semakin dekat, khadamnya meminta Umar kekal di atas unta sementara dia  memegang pedati. Tetapi Umar bertegas mengarahkan pembantunya  terus mengikut tempoh gantian yang ditetapkan. Kebetulan, apabila jarak mereka berdua hampir tiba ke gerbang Kota al Quds, waktu itu giliran Umar memegang tali pedati unta.

Tentera Rom dan rakyat al Quds beragama Nasrani memenuhi Jerusalem. Mata mereka tertumpu kepada pemimpin yang tidak pernah mereka lihat. Lazimnya penguasa Rom akan membawa bala tentera dan kebanggaan diraja seperti emas, mahkota, permaisuri, gundik dan sebagainya. Tetapi Umar sebagai khalifah, pemimpin terunggul yang berjaya menundukkan keangkuhan Rom, datang dengan baju kasar yang kurang kualiti, lusuh dan berdebu, dan  kedua-dua kakinya berlumpur.

Umar berhenti di gerbang Dimashq, salah satu pintu masuk ke Jerusalem, kemudian terus berjalan meninggalkan unta dan khadamnya di situ, dengan penuh kehambaan kepada Allah Taala. Wajahnya bersemarak sinar keizzahan Islam.

Pembesar Kristian terpegun melihat ketibaan Umar r.a. Mereka semua mengandaikan Umar akan tiba dengan rombongan besar, sehebat reputasi dan namanya. Sebaliknya, Khalifah Umar tiba  dengan hanya ditemani oleh seorang khadam. Lebih mengharukan, mereka melihat Khalifah Umar  menarik tali pedati yang ditunggang khadamnya. Mereka merasakan perbezaan yang jelas antara peribadi Khalifah Umar dengan semua Raja Kaisar yang pernah menakluk Jerusalem sebelum ini.

Patriarch Sophronius bersama uskup lain memakai pakaian yang mewah bergemerlapan, sedangkan orang yang ingin diberikan penghormatan hanya memakai pakaian seperti rakyat biasa. Sophronius malu melihat penampilan Khalifah yang sungguh sederhana. Dia berkata,”Jika beginilah pemimpin Islam, sesungguhnya kerajaan kamu (Umar) tidak akan tewas”.

Seluruh rakyat Iliya’ dan pembesar di Jerusalem memberikan penghormatan kepada Umar sambil menundukkan kepala. Kemudian Umar berteriak keras.

"Alangkah malangnya kamu semua! Angkat kepala kalian sesungguhnya kamu tidak perlu menundukkan kepala (sujud) seperti ini kecuali kepada Allah".

Sophronius teruja dan menitiskan air mata melihat kesederhanaan Umar. Dia termangu apabila teringat tanda-tanda pemilik sebenar Kota al Quds sebagaimana yang disebutkan di dalam Injil. Sophronius mara bertemu Umar sambil di tangannya memegang kunci Kota al Quds.

Kemudian Sophronius berkata kepada Umar, “Sesungguhnya orang yang akan aku serahkan kunci kota al Quds dan seterusnya menguasai Jerusalem memiliki tiga petanda yang jelas disebutkan di dalam kitab Injil kami.”

“Pertama, orang itu akan berjalan manakala khadamnya menunggang kenderaan miliknya. Kedua, orang itu datang dalam keadaan kedua-dua kakinya diselaputi debu tanah lumpur. Ketiga, orang itu datang dalam keadaan bajunya penuh dengan tampalan.”

Setelah Sophronius melihat tanda-tanda tersebut ada pada Khalifah Umar al Khattab, dia meminta izin untuk mengira berapakah tampalan yang ada pada baju yang dipakainya. Ada 17 jahitan yang menampal pada baju Umar. Dengan penuh debaran dan takjub Sophronius berkata,"Inilah tanda yang ketiga, ya Tuhan. Tidak diberikan kunci Kota al Quds ini kecuali kepada seorang pemimpin yang memiliki tiga tanda keagungan di mana tanda-tanda inilah yang paling unggul dalam lembaran sejarah dan tidak ternilai harganya seperti yang disebut di dalam Injil – (1) Khadamnya yang menunggang kenderaan, (2) Calitan debu-debu tanah dan (3) tampalan pada baju).

Menurut Sophronius, tanda-tanda ini menunjukkan bahawa kerajaan yang diperintah oleh Umar adalah kerajaan yang akan relevan sepanjang zaman, tidak akan musnah ditelan peredaran. Kemudian dia menambah lagi,"Aku tidak sedih (memberikan kunci kepada Umar kerana kalian masuk ke kota ini sebagai orang yang memiliki kriteria tersebut, disebut dalam Injil kami sebagai pembuka Kota Jerusalem. Aku tidak gelisah kamu menakluki perbendaharaan dunia ini sedang kami dalam kawalan kalian. Kamu tentu menguasai kota ini selamanya dengan aqidah Islam, pentadbiran Islam dan juga akhlak Islam".

Khalifah Umar menerima penyerahan kunci kota suci itu secara rasmi dari Sophronius. Kemudian Umar mengikat jaminan keamanan penganut Kristian di Illiya’(Jerusalem).

"Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha penyayang; inilah apa yang telah diberikan hamba Allah, Umar, Amirul Mukminin keamanan kepada penduduk Iliya'. Dia (Allah) telah memberikan keamanan untuk diri mereka, harta benda mereka, gereja-gereja mereka dan rumah-rumah ibadah mereka sama ada yang elok atau rosak dan kepada seluruh penganut bahawa tidak sekali-kali gereja-gereja mereka dihuni (dirampas) dan tidak sekali-kali dimusnahkan dan tidak sekali-kali dilakukan kekerasan terhadap mereka sama ada pada tubuh badan atau harta benda. Dan mereka sekali-kali tidak dipaksa meninggalkan agama mereka dan tidak sekali-kali orang Yahudi menghuni bersama mereka di Iliya'".

"Menjadi kewajipan ke atas penduduk Iliya' untuk membayar jizyah sebagaimana ahli agama lain membayarnya. Menjadi kemestian ke atas mereka untuk mengeluarkan orang Rom dan perompak, maka sesiapa dari kalangan mereka yang keluar maka dia dan hartanya selamat sehinggalah dia sampai ke tempat perlindungannya. Dan sesiapa dari kalangan mereka mahu kekal maka dia selamat tetapi mestilah dia membayar jizyah sebagaimana yang dilakukan oleh penduduk Iliya'".


"Sesiapa dari kalangan penduduk Iliya' yang mahu pergi dengan hartanya bersama-sama orang Rom maka mereka selamat sehinggalah mereka sampai ke tempat perlindungan. Sesiapa dari kalangan penduduk bumi ini yang mahu kekal maka hendaklah dia membayar jizyah sebagaimana penduduk Iliya' dan sesiapa yang mahu berada di bawah Rom dan sesiapa yang mahu kembali kepada keluarganya tidak diambil daripada mereka sesuatu pun sehinggalah mereka menuai tanaman mereka. Sesungguhnya apa yang ada di atas tulisan ini adalah janji yang bertunjang kepada Allah, Rasul dan para Khulafa' dan orang-orang Mukmin jika mereka membayar jizyah yang diwajibkan ke atas mereka".

Inilah sebahagian daripada jaminan hak dan keselamatan umat Islam kepada rakyat Iliya’. Rakyat Iliya’ diwajibkan membayar jizyah, manakala yang telah memeluk Islam wajib membayar zakat. Menjadi tanggungjawab umat Islam dan rakyat Iliya’ untuk memelihara kota itu daripada ancaman dan pencerobohan musuh. Perjanjian antara penganut Kristian dan masyarakat Islam ini dinamakan sebagai ‘Wathiqah Umariyyah’ (The Umariyyah Covenant).

Selesai upacara menandatangani perjanjian perdamaian, Khalifah Umar berangkat menuju ke Baitul Maqdis, salah satu tempat yang menjadi wasiat Baginda s.a.w. kepada umat Islam agar menziarahinya.

Apabila tiba waktu solat, Sophronius mempelawa Saidina Umar melaksanakannya di Holy Sepulchure / Gereja al Qiamah (tempat maqam suci Jesus yang didakwa oleh penganut Kristian). Tetapi pelawaan itu ditolak. Umar khuatir perbuatan tersebut akan menjadi hujah generasi Islam akan datang kerana mengubah gereja menjadi masjid.

Saidina Umar kemudian meninjau sekitar kawasan Gereja al Qiamah dan berjalan sepanjang 500 meter menuju ke selatan, lalu beliau melakukan solat di tempat perhentiannya. Kawasan tersebut kini dikenali dengan nama Masjid Umar dan pernah dibakar oleh Yahudi dalam pada 21 Ogos 1969.

Genap 10 hari Saidina Umar bersama tentera Islam masuk ke Kota al Quds dengan aman. Kejayaan tersebut diraikan dengan menunaikan qiyam dan doa kesyukuran kepada Allah Taala.

Sewaktu berdoa, Umar tiba-tiba menangis. Lalu salah seorang bertanya kepada Umar,”Wahai Umar adakah kamu menangis kerana kemenangan ini?”

Jawabnya, “Ya, aku menangisi kemenangan ini. Aku teringat Baginda s.a.w. pernah bersabda.”  

"Demi Allah, bukanlah kemiskinan yang aku khuatirkan terhadap diri kalian. Tetapi yang aku khuatirkan adalah kesenangan dunia yang dibentangkan pada diri kalian semua sebagaimana yang diperolehi oleh orang-orang sebelum kalian. Lalu kamu semua saling pintas-memintas untuk mendapatkannya sebagaimana mereka, sehinggalah harta tersebut membinasakan kalian seperti mereka dibinasakan (kerana kelalaian terhadap dunia)".

Setelah itu, Umar kembali bersama khadamnya menuju Madinah. Datang dan perginya Khalifah Umar, hanya berperawakan seperti musafir biasa dan rakyat jelata.

Sumber: Admin Ikhwanul Mujahid


No comments:

Post a Comment