Saturday, June 8, 2013

Tidak Dimamah Bumi

serenemaklong.blogspot.com




 


MEMANG sudah menjadi kebiasaan di Palestin untuk menyatukan jenazah para syuhada di kuburan yang sama. Begitu juga kebiasaan di Timur Tengah di mana jenazah ditempatkan di liang lahat yang telah lama digunakan.

Beberapa bulan lepas, para petugas telah menggali kuburan Khalil al-Syarif Khalil, seorang syuhada yang gugur 16 tahun lalu ketika menentang tentera  Israel.

Namun, apa yang dilihat telah mengejutkan semua orang. Jenazah Khalil langsung tidak dimamah oleh tanah dan masih utuh, seperti  baru saja dikebumikan. Satu jari telunjuknya tegak, seperti orang tengah melakukan tasyahud dalam solat.

Tepatlah dengan janji Allah SWT seperti dalam FirmanNya:
"Dan jangan kamu sangka orang yang terbunuh pada jalan Allah itu mati; bahkan mereka hidup di sisi Robb (Tuhan) mereka dan mereka mendapat rezeki" - Ali Imran: 169.

Terasa pula di dalam hati tentang nasib kita nanti. Dapatkah kita mencapai taraf ini? Nasib hamba Allah itu berbeza-beza. Tidak pasti di manakah tahap amalan kita yang hidup dalam zaman penuh fitnah sharra’ ini. Apapun, kita mesti beristiqamah melakukan kebaikan buat diri dan juga orang lain. Semoga Allah SWT menurunkan rahmatNya kepada kita. Aamiin!!!   


No comments:

Post a Comment