Friday, November 9, 2012

Dengan Bismillah Aku Taubat





SEORANG wanita tua cukup taat dalam hal-hal agama, tetapi suaminya seorang yang fasik dan tidak pernah berbuat kebajikan.

Wanita itu sentiasa membaca Bismillah setiap kali hendak memulai sesuatu. Suaminya tidak suka dengan sikap isterinya dan selalu mengolok-olokkannya. Namun Si isteri tidak pernah meleterinya. Sebaliknya, dia selalu berdoa agar Allah SWT memberikan hidayah kepada suaminya.

Suatu hari suaminya berkata dalam hati, “Aku akan buat kamu kecewa dengan bacaan-bacaan itu.”
Si suami memberikan sebuah perhiasan kepada isteri sambil berkata, “Simpan emas ini.”

Si isteri mengambil perhiasan itu dan menyimpannya di tempat yang selamat. Suaminya tahu tempat di mana perhiasan itu disimpan.


Tidak lama kemudian, dengan diam-diam, Si suami mengambil perhiasan tersebut dan membuangnya ke laut. Dia memanggil isterinya dan bertanya, “Mana perhiasan yang aku berikan dulu?”

Si isteri pun pergi ke tempat dia menyimpan perhiasan dan diikuti oleh suaminya. Dengan berhati-hati, dia membuka almari dengan membaca “Bismillaahirrohmaanirrohiim.”

(Pada saat itu Allah SWT menyuruh Malaikat menyelam ke dasar laut untuk mengambil perhiasan tersebut dan meletakkan ke tempatnya semula).

Si isteri lantas mengambil perhiasan itu dan menyerahkan kepada suaminya

Alangkah terperanjat Si suami...!!! Dia merasa bersalah dan mengakui semua perbuatannya. Ketika itu juga Si suami bertaubat dan mulai mengerjakan perintah Allah. Dia juga senantiasa membaca Bismillah apabila hendak memulai suatu pekerjaan.

SEMOGA BERMANFAAT

1 comment:

  1. As-Salam...Sungguh bernilai di dunia dan akhirat...Jazakallah hu hoiran...

    ReplyDelete