Sunday, April 1, 2012

Penjara Paling Mengerikan di Dunia (Bahagian 2)


serenemaklong.blogspot.com



PENJARA merupakan tempat yang sesuai bagi penjahat. Di dunia ini ada beberapa penjara yang paling mengerikan. Ini merupakan bahagian kedua daripada artikel terdahulu.


Penjara San Quentin, San Quentin, California


Tahun 1930an, pengurusan penjara ini sarat dengan rasuah sehingga  muncul pengarah baru, Clinton Truman Duffy yang melihat keadaan tidak berperikemanusian di penjara ini lalu melakukan berbagai penmbaikan pada 1940an. Sebelum ketibaannya, kepala banduan dibotakkan dan dipaksa memakai seragam yang diberi nombor, menghuni sel sempit tanpa diberi lampu dan di sini nyawa tidak ada harganya.Rusuhan antara etnik kerap terjadi.

Penjara Diyarbakr, Turki




Penjara ini disebut sebagai penjara terkejam di Turki. Dari 1981 sampai 1984,34 orang tawanan mati kerana penyeksaan berlebihan, baik jiwa maupun fizikal.Belum lagi penyimpangan seksual yang bermaharajalela.

Para banduan pernah membantah terhadap pengelolaan penjara.Mereka melakukan mogok makan,bahkan membakar diri sendiri sebagai bentuk protes. Namun tidak berhasil.Fasiliti penjara jauh daripada yang standard. Kejahatan terhadap kemanusiaan sangat lumrah di sini.


Penjara La Sabaneta, Venezuela

 
Fasiliti di penjara ini sangat minimum menyebabkan wabak penyakit  mudah tersebar. Rawatan perubatan kadang-kadang tidak ada. Makanan yang diberi sangat kurang dengan menu yang jauh dari sederhana. Pernah terjadi wabak kolera yang mengorbankan 700 banduan.

Pada 1994, berlaku rusuhan terhadap marsyal penjara yang mengorbankan 100 banduan. Kakitangan penjara tidak berapa ambil peduli tentang pengurusan banduan sehingga banduan sering bergaduh, bahkan membunuh sesama sendiri. Namun penguasa penjara hanya menutup mata di atas kejadian-kejadian ini.

Penjara La Sante Prison, Paris, Perancis





Penjaranya terlalu sesak, fasiliti pula kurang dengan beraneka kekerasan sehingga nyawa manusia tidak berharga. Sel-sel penjara pula penuh kutu dan tikus menyebabkan banduan rasa tertekan.

Sungguh ironis kerana ‘ La Sante’ bererti “kesehatan” namun hakikatnya jauh berbeza. Ada pegawai penjara yang melayan banduan seperti hamba. Perkosaan antara sesama banduan berlaku setiap hari. Kerana itu ada banduan yang mati membunuh diri atau menjadi  gila. Sepanjang tahun 2002 dikatakan terdapat 122 kes banduan membunuh diri. Bilangan ini susut kepada 73 pada pertengahan 2003.


Penjara Pulau Rikers, New York



Penyeksaan kejam membuat penjara ini begitu diketahui di Amerika. Pada 2003, 6 banduan telah membunuh diri di sel masing-masing kerana tidak tahan dengan suasana penjara yg menekan. Pada 2007 pula, seorang banduan lagi, Charles Afflic mengalami penyeksaan berlebihan dari penjaga penjara sehingga terpaksa  menjalani pembedahan otak.


Penjara Tadmor, Syria



Banyak kematian berlaku di penjara ini. Seorang bekas banduan Tadmor menggambarkan penjara ini sebagai kerajaan maut di mana pengawal penjara bagaikan dahaga darah banduan dan dan tawanan politik.Pada 1980, selepas cubaan membunuh Presiden Syria gagal, pihak tentera menggunakan helikopter dan mendarat di Tadmor. Pada hari itu tentera membunuh 500 tawanan dalam sel mereka. Banduan itu mati kerana tidak dapat menyelamatkan diri akibat kaki mereka dirantai di dalam sel.

No comments:

Post a Comment