Friday, April 13, 2012

Laman Ke Sudut Hiasan


serenemaklong.blogspot.com

SELAIN sesuai dijadikan hiasan luaran untuk taman dan laman di kediaman, tanaman hiasan juga boleh dijadikan bahan hiasan dalaman.

Di sini dipaparkan beberapa gaya dan idea pameran spesies Scindapsus pictus Argyraeus, atau keladi sutera. Spesies Scindapsus pictus Argyraeus ini sesuai dan cantik ditanam dalam air.

Jika ditanam dalam medium campuran tanah, cara tanaman dan pamerannya boleh dipelbagaikan seperti menanam dalam pasu cantik secara solo. Atau, dipamerkan dalam bekas pameran atau ’planter’ secara solo, dan boleh juga dibiarkan dalam pasu masing-masing tetapi diletakkan dalam ‘planter’ yang cantik. Bekas pameran yang diperbuat daripada seramik, anyaman rotan Sarawak, buluh, kayu, logam dan sebagainya memang sesuai. Untuk lebih cantik pamerkan ia di atas alas yang tinggi agar tampak unik dan menarik.

Atau gabungkan ia dengan tanaman hiasan lain seperti Lidah Mak Mentua (Sansevieria) dalam satu bekas pameran dan dipamerkan di atas rak pameran 2 lapis bersama pokok Epipremnum.

Jika menggunakan raga, perlu diingat, bahan anyaman seperti ini biasanya akan bertukar warna selain cepat reput bila terkena atau terendam air. Oleh itu , alas bahagian bawahnya dengan lapisan plastik supaya tidak terkena air dan dapat mengelakkan air siraman yang berlebihan terkeluar dan membasahi ruang bawah raga seperti meja, hamparan dan sebagainya. 




Pokok ini juga boleh digabung dengan Cryptanthus dan juga Draceana. Ikuti langkah berikut:

1. Masukkan batu kerikil dan letakkan lumut ‘Sphagnum Moss’ di atasnya. Ini dilakukan bagi memastikan lumut ‘Sphagnum Moss’ dapat menyerap air siraman yang berlebihan agar akar pokok tidak terendam dan boleh mematikan pokok.

2. Keluarkan pokok hiasan dari pasunya dan tanam terus dalam raga berkenaan bersama dengan medium tanamannya. 



3. Pastikan pokok yang tinggi di tanam di belakang dan pokok rendah di tengah dan di hadapan supaya tidak terlindung di antara satu dengan yang lain. Khas untuk gubahan ini tanam spesies Scindapsus pictus Argyraeus di belakang sekali dan penuhkan ruang kosong di antara tanaman dengan medium tanaman.



Atau boleh juga dibiarkan pokok dalam pasu masing masing tetapi disusun kemas dalam raga mengikut panduan di atas.

4. Akhir sekali untuk menampakkan seri gubahan ini letakkan trelis mini di belakang gubahan dan biarkan Scindapsus pictus Argyraeus menjalar serta melilit trelis mini berkenaan. 




No comments:

Post a Comment