Thursday, December 16, 2010

Dingin Selesa Tanpa Pendingin Hawa

Bangun Awal.
Waktu paling dingin dalam sehari ialah di antara jam 4 dan 7 pagi. Bangun lebih awal dan lakukan sebarang kerja yang memerlukan lebih kudrat serta keringat.


Makan sarapan yang sejuk.
Buah-buahan segar, keju, yogurt dan jus buah-buahan memang sesuai. Jika anda terpaksa memasak, guna ketuhar gelombang mikro untuk mengelakkan penambahan haba di dalam rumah. Begitu juga dengan sajian makan tengah hari dan makan malam.


Elakkan kopi.
Hirup air putih sahaja sepanjang hari.


Tutup tingkap.
Tutup tingkap, langsir dan bidai bermula kira-kira jam 9 pagi dan biarkan ia tertutup sehingga jam 6 petang. Jika anda tinggal di rumah dua tingkat, buka sedikit tingkap di tingkat atas pada waktu siang untuk membolehkan udara panas keluar. 


Mandi lewat sedikit.
Selepas bangun tidur pada waktu pagi, tunggu sehingga suhu mula naik di rumah anda.  Mandi dengan air sejuk. Jangan lap badan, biarkan air berada di kulit dan rambut sehingga ia kering sendiri.


Pakai pakaian berwarna lembut.
Jangan pakai jean dan baju ketat. Pakai pakaian yang diperbuat daripada kain  kapas atau linen yang berwarna putih atau lembut.


Matikan alat-alat elektrik.
Televisyen, stereo, komputer rumah dan lampu menghasilkan haba. Bila tidak diguna, matikan semua alat-alat itu. Jangan tonton televisyen pada hari yang panas.


Guna kipas.
Kipas siling dan kipas mudah alih sentiasa berputar untuk menyejukkan kulit anda. Guna penyembur air halus untuk melembapkan kulit dan mendapatkan kesan dingin bila air tersejat.


Keluar dari rumah.
Di antara jam 2 dan 6 petang, keluar dari rumah dan pergi ke tempat-tempat awam yang mempunyai sistem pendingin hawa. Contoh pusat beli-belah, perpustakaan, muzium atau panggung wayang.


Tidur awal.
Jika keadaan selamat daripada sebarang pencerobohan, letakkan kipas di antara tingkap yang terbuka dan katil supaya udara malam yang lebih dingin boleh masuk.

No comments:

Post a Comment