Tuesday, December 14, 2010

TAKNAK Hayat Singkat, Menderita Lama


Hidup insan mesti melalui berbagai peringkat. Ketika sedang hamil, ibu-ibu sangat mengambil berat tentang pemakanan kerana hendak memastikan anak yang bakal lahir sihat dan sempurna.


Setelah dilahirkan sehingga menjelang remaja, anak dibelai penuh kasih sayang dan penjagaan kesihatan terbaik. Pemakanan seimbang, cukup riadah dan bersikap positif diutamakan.


Menjelang usia dewasa individu mula memburu ilmu, bekerja, mengejar pangkat dan kedudukan, serta mencari pasangan bagi membina hidup bahagia di samping anak-anak tercinta. 


Pun begitu banyak cabaran yang menanti. Dalam kesibukan urusan seharian, gaya hidup yang sihat diabaikan. Dalam dunia serba pantas, sukar bagi individu itu hendak memastikan pengambilan makanan berkhasiat. Walaupun umum tahu keburukan makanan segera, namun mereka mudah terpikat disebabkan iklan besar-besaran di media masa, kononnya atas nama “nilai untuk wang”.  


Lama kelamaan kesihatan dan kelincahan yang dinikmati penuh keriangan satu ketika dahulu   merosot secara perlahan-lahan tanpa disedari. Perut kempis menjadi semakin “mancung.”Pengabaian menyebabkan diri terlantar akibat menderita berbagai jenis penyakit sedangkan ketika di hujung usia hidup sepatutnya lebih positif dan bahagia.


Masalah fizikal, sosial dan emosi sering mengganggu selera atau mungkin menjejaskan keupayaan membeli dan menyediakan makanan yang seimbang. Menjelang usia 50 masalah dental menyebabkan individu memilih makanan lembut yang mungkin tidak mengandungi khasiat secukupnya bagi memastikan kesihatan optimum. Oleh itu nutrisi perlu diubah mengikut tahap usia. Bagi mendapatkan semula keperluan tubuh supaya dapat menjalankan fungsi dengan baik, kita digalakkan mengambil suplemen.


Suplemen yang diperlukan adalah yang berasaskan tumbuhan yang banyak mengandungi antioksidan untuk melindungi dan memperbaiki sel-sel. Juga suplemen khusus untuk mata, jantung, sendi, tulang dan menopos. Multivitamin dengan mineral, terutama kalsium dan asid folik juga diperlukan.


Pengambilan suplemen yang lengkap membolehkan individu berusia menjalani hidup dengan lebih yakin. Ketika ini hayat rakyat Malaysia semakin panjang, melebihi 65 tahun. Ini adalah disebabkan kemudahan perubatan dan penjagaan kesihatan yang lebih baik. Oleh kerana itu ramai pesara kini hidup lebih aktif dengan menyertai badan bukan kerajaan (NGO) sebagai sukarelawan atau bergiat di bidang perniagaan. 

No comments:

Post a Comment