Tuesday, May 19, 2020

DAI'E BERKONGSI

DOA Qiyamullail 10 malam terakhir bulan Ramadhan

Bahagian 1 – Pengampunan Dosa

1. Minta ampun ke atas dosa diri sendiri

2. Minta ampun ke atas dosa ibu bapa 

3. Minta ampun ke atas dosa pasangan 

4. Minta ampun ke atas dosa anak-anak 

5. Minta ampun ke atas dosa keluarga (sanak saudara adik beradik) 

6. Minta ampun ke atas dosa guru/ustaz/ustazah 

7. Minta ampun ke atas dosa muslimin dan muslimat (sama ada masih hidup atau sudah meninggal dunia) 

 

Bahagian 2 –  Keperluan Masa Kehidupan

1. Dimurahkan rezeki 

2. Diberi sakinah (ketenangan) dalam keluarga 

3. Anak-anak diperlihara oleh Allah 

4. Minta rezeki diberkati 

5. Dijauhkan dari musibah, bala bencana, penyakit 

6. Dijauhkan dari ujian yang tidak mampu kita tanggung

7. Minta hati anak-anak kita tidak berpecah belah 

8. Minta orang lain kasih kepada keluarga dan diri kita 

9. Dijauhkan dari orang lain dengki khianat, iri hati, cemburu kepada kita 

 

Bahagian 3 – Urusan Ketika Kematian

1. Mohon Mati dalam husnul khatimah 

2. Mohon Mati dijauhkan dari fitnah 

3. Mohon Dapat mengucap syahadah *“Laa ilaha illallah, Muhammadur Rasulullah” 

4. Minta mati dalam keadaan sedang dalam beribadah 

 

Bahagian 4 – Alam Barzakh

1. Jadikanlah kuburku nanti dari taman-taman syurga

2. Jangan jadikan kuburku dari lubang api neraka 

3. Terangilah kuburku. Aku takut gelap. 

4. Perluaskanlah kuburku. 

5. Lapangkanlah kuburku sejauh mata memandang 

6. Berikanlah rezekiku di dalam kubur nanti 

7. Bukakanlah satu pintu supaya aku nampak tempat dudukku di dalam syurga 


Bahagian 5 – Ketika di Padang Mahsyar

1.  Ya Allah, selamatkanlah aku di padang mahsyar 

2.  Jadikanlah aku duduk di maqam mahmudah (kedudukan yang terpuji) 

3.  Jadikanlah aku orang yang duduk di bawah perlindungan arasy-MU 

4.  Ya Allah, jangan Engkau seksa aku di padang mahsyar 

5.  Berikanlah suratan amalku dari tangan kanan 

6.  Padamkanlah dosa-dosaku di dalam kitab amal 

7.  Jangan Engkau tunjuk/tayang dosa-dosa yang aku lakukan dulu di tayangan amal 

8.  Tutupkanlah dan lindungilah aibku, dosaku dan kesilapanku yang dulu 

9.  Beratkanlah timbangan amal di sebelah kananku 

10. Masukkanlah aku ke dalam golongan yang masuk syurga tanpa hisab 

 

Bahagian 6 – Lintasan Titian Sirat

1. Permudahkanlah aku melintasi titian sirat 

2. Jangan jatuhkan aku ke dalam lubang neraka ketika melintas titian sirat 

3. Ya Allah tolonglah aku ketika melintas titian sirat 

4. Ya Allah percepatkanlah aku melintas titian sirat sepantas kilat.

 

Bahagian 7 – Masuk Syurga Allah

1. Ya Allah, kurniakan aku syurga Firdaus 

2. Bangkitkan aku bersama Nabi Muhammad SAW di syurga Firdaus 

3. Berilah aku dapat berganding, berdamping dengan Nabi Muhammad SAW 

4. Ya Allah, jauhkanlah aku dari azab api neraka.

(Perkongsian dari FB Muhammad Zaidi Zainuddin) 


No comments:

Post a Comment