Monday, May 18, 2020

KAEDAH FIQH DALAM MENANGANI WABAK


BILA masyarakat berdepan bahaya yang berkebarangkalian tinggi, Pemerintah boleh bertindak melarang sesuatu ketaatan. 


Contoh:

Berniaga mencari rezeki adalah kemaslahatan umum. Datang wabak seperti COVID 19, pakar mengatakan keberangkalian bahaya dan kematian adalah tinggi dan ia adalah kemudaratan umum.


Bagaimana Pemerintah hendak buat keputusan antara membenarkan perniagaan atau menutup perniagaan?


Di sini, ulama menggariskan kaedah keseimbangan iaitu elakkan kemudaratan dahulu, berbanding mengejar kemaslahatan atau faedah umum. 

Maka ditutup perniagaan kerana mengelak kemudaratan itu lebih penting.


Ini seperti kaedah fiqh: 

دفع المفسدة مقدم على جلب المصلحة

"Menolak kemudaratan lebih didahulukan berbanding mengejar kemaslahatan"


Demikian juga isu mendirikan solat Jumaat, berbanding meninggalkannya. Mendirikan solat Jumaat ialah mengejar manfaat. Manakala mafsadahnya ialah wabak. Maka didahulukan mengelak wabak  berbanding mencari kemaslahatan dengan solat Jumaat.


Semoga membantu untuk faham.


Kemudian ditanya lagi, kenapa dibenarkan "perniagaan penting" sedangkan ada mudarat kesihatan. Maka di sini dibincangkan dua kemudaratan iaitu:

1. Mudarat wabak membawa binasa.

2. Mudarat tanpa keperluan makanan asas membawa kelaparan bahkan kebuluran.


Di sini dipertimbangkan antara dua kemudaratan mana yang lebih berat. Di sini Pemerintah melihat memberi peluang ketua keluarga membeli keperluan asas (lebih kurang kemudaratannya) berbanding membiarkan mereka berlapar. Ya, memang ada darar wabak, tetapi tidaklah sepasti kelaparan yang akan pasti menimpa jika tidak dipastikan mereka mendapat bekalan makanan. Maka mereka memilih: أخف الضررين

Ertinya: Darar yang lebih ringan..


Boleh juga diguna kaedah: يتحمل الضرر الخاص لدفع الضرر العام

Ertinya: Dipikulkan darar khas (kemudaratan terhadap orang orang tertentu yang menjalankan perniagaan penting) untuk menolak darar umum (penularan wabak bila semua perniagaan terus dibuka). Allahu al-musta'an.


(Dari FaceBook Ustaz Firdaus Md Zain) 



No comments:

Post a Comment