Wednesday, December 26, 2018

Musibah




Apa saja musibah yang menimpa kamu adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri. (asy-Syuura: 30) .

Apa saja bencana yang menimpamu maka itu dari (kesalahan) dirimu sendiri. ( an-Nisaa: 79




Manusia umumnya menyangka kebahagiaan ada pada kuasa, pangkat, wang, harta-benda dan segala yang berbentuk duniawi. Padahal itu semua membawa kepada kehancuran. 

Elvis Presley punya ketampanan yang menjadi kegilaan peminat wanita di seluruh dunia, hidup mewah di Graceland yang luas melaut. Dadah yang digunakan untuk mengisi kekosongan jiwa akhirnya membawa maut


Mike Tyson tersohor dengan kehebatannya di gelanggang tinju, kerap terlibat dengan berbagai masalah sehingga menyebabkannya dipenjara. Namun, di tempat sehina itulah dia menemui kebahagiaan abadi iaitu ISLAM DAN IMAN.

Bagaimana dengan kita? Kita juga boleh capai kebahagiaan lestari dengan melepaskan belenggu duniawi dan mematuhi perintah-Nya, di samping menjalankan tanggungjawab kita ke atas makhluk ciptaan-Nya yang lain. Letakkan dunia di tangan kita saja dan bukan di hati.

Kita uruskan kewajipan dunia mengikut ketetapan-Nya. Kita tarbiyahkan diri secara berterusan. Kekal berusaha dan beramal mengikut kemampuan, menurut kadar kenikmatan yang Allah kurniakan pada diri masing-masing. Meskipun nikmat dunia yang kita ada berbeza-beza, namun tidak perlu bimbang kerana Allah pasti akan mencukupkannya untuk kita. 

Sesungguhnya, BAHAGIA ITU LETAKNYA DI SINI (tunjuk ke dada) ♡♡♡♡♡♡♡

No comments:

Post a Comment