Sunday, August 18, 2013

Rahsia Masjid Nabawi Yang Disembunyikan

serenemaklong.blogspot.com







AMAT malang umat Islam hari ini tidak ambil tahu mengenai  masjid yang amat dikasihi oleh Nabi s.a.w itu sendiri, iaitu Masjid an-Nabawi. Apakah umat Islam yang lalai atau perkara itu sengaja disembunyikan oleh pihak tertentu?

Umat Islam kini lebih tahu Rahsia Da Vinci Code daripada mengambil pengajaran yang terpahat di tempat-tempat suci Islam terutama di Makkah dan Madinah, padahal Da Vinci Code hanya dongeng kisah Nabi Isa a.s yang direka oleh Yahudi bagi memesongkan manusia.

Segala tulisan yang terdapat di sekeliling masjid an-Nabawi dan juga Masjidil Haram bertujuan untuk memberi pengajaran kepada umat Islam. Tetapi kenapakah tiada usaha untuk memeliharanya? Di Masjid an-Nabawi sendiri banyak tulisan itu sengaja dicat supaya tidak kelihatan dan banyak pula telah ditutup sama sekali supaya tidak kelihatan, apakah rahsianya?

Ayat-ayat yang terdapat di Masjidil Haram Makkah pula telah hancur menjadi debu. Mereka menganggap pembangunan yang tersergam indah itu lebih menawan berbanding ayat peringatan dan puisi yang memuji dan mengagungkan Allah yang dizahirkan penuh tawadhuk oleh alim ulama terdahulu dan diabadikan bagi penghayatan umat Islam yang kemudian. Itulah harapan oleh ulama yang mulia yang hampir dengan zaman nabi terhadap umat Islam akhir zaman, tetapi sayangnya semua itu tidak dihargai oleh kita.

Peninggalan kaum Thamud di Madain Saleh mendapat penjagaan rapi oleh pihak berkuasa Saudi (http://saudi-archaeology.com/)

Tulisan piramid dipelihara dengan rapi tetapi peninggalan Nabi s.a.w diabaikan. Umat Islam lebih mengkagumi Piramid dan berusaha memelihara sebaik mungkin tulisan-tulisan yang dibuat oleh Firaun kerana kononnya untuk mencari rahsia Piramid, padahal tulisan tersebut hanyalah memuja Firaun yang dianggap tuhan oleh mereka seperti telah diterangkan dalam banyak ayat Quran.

Amat hairan kenapa langkah yang sama tidak diambil terhadap segala peninggalan Rasulullah. Bukan saja tempat tinggal Rasulullah, malah  tempat baginda bertahajjud dalam masjid nabi pun disembunyikan.

Tulisan di dinding timur makam dihapuskan - dalam petak merah

Tulisan di dinding sebelah dinding barat juga dihapuskan

Tulisan khat asal ditutup dengan bingkai besi

Tulisan asal sebelum diletakkan bingkai berada di belakang tirai

Kotak bertanda hijau dalam gambar di atas merupakan tempat yang paling disukai oleh baginda Nabi s.a.w mengerjakan solat tahajjud. 

Sungguh sayang bila pihak berkuasa Saudi telah menutup Mehrab Tahajjud dengan rak buku. Timbul persoalan apakah tujuan menyembunyikan tempat yang mempunyai nilai tinggi untuk umat Islam dalam menghayati perjalanan hidup Rasulullah s.a.w.

http://www.islamiclandmarks.com/petunjukzaman-tranungkite-
http://azmieyusoff.blogspot.com/2013/06/rahsia-masjid-nabi-yang-di-sembunyikan.html

No comments:

Post a Comment