Sunday, January 13, 2013

Hijrah Pelukis Tatu Yakuza


serenemaklong.blogsplot.com


HIDAYAH itu milik Allah

Taki Takazawa, berambut panjang dengan tubuh penuh tatu, kelihatan seperti ahli mafia Jepun, Yakuza. Dia merupakan bekas tukang tatu kumpulan paling ditakuti di Jepun itu, kerja yang dilakukannya selama 20 tahun.

Seperti kebanyakan penduduk Jepun, Takazawa menganut aliran kepercayaan Shinto. Pun begitu Takazawa pernah mendengar sepintas lalu mengenai Allah dan Muhammad.

Suatu hari ketika di wilayah Shibuya, Takazawa melihat seseorang dengan kulit dan janggut putih, juga mengenakan baju dan serban warna putih. Orang itu memberikan sekeping kertas dan menyuruh Takazawa membaca kalimat yang tertera bersama-sama dengan dia. Kalimat itu adalah Syahadat, pengakuan pada ke-esaan Allah SWT dan Muhammad SAW sebagai utusannya.

Meskipun tidak memahami makna keseluruhan, dia tetap  mengucapkan dua kalimat Syahadat. Takazawa menggunakan nama muslim Abdullah, yang bermaksud hamba Allah SWT.

Pandangan negatif kepada penampilan fizikalnya berubah apabila dia mengumandangkan azan. Takazawa kini menjadi Imam di sebuah masjid di  Tokyo.

Dua tahun selepas memeluk Islam, dia bertemu dengan seorang yang menjadi inspirasinya. “Dia pernah menjadi Imam di Masjid Nabawi, Kota Madinah, Arab Saudi. Saya bersyukur dapat bertemu dengannya, "kata Takazawa.

Imam Masjid Nabawi itu meminta Takazawa menjadi Imam di masjid  kawasan Shinjuku. Dia telah melaksanakan ibadah haji dan menimba ilmu beberapa bulan di Kota Mekah. Nama Takazawa menjadi terkenal bila menjadi seorang di antara lima imam Masjid besar di Jepun.

No comments:

Post a Comment