Saturday, December 29, 2012

Kenapa Baca Kalau Tak Tahu Makna?




serenemaklong.blogspot.com



SEORANG lelaki tua tinggal di sebuah ladang bersama dengan cucunya. Setiap pagi, Si Datuk membaca Al-Quran di ruang dapur. Si cucu yang melihat, juga meniru perbuatan Datuknya itu.

Suatu hari Si Cucu bertanya kepada datuknya, “Atuk, saya baca Quran ini tapi tak fahamlah maksudnya. Kalau faham pun, saya akan lupa bila tutup Al-Quran. Jadi apa gunanya kita baca Al-Quran ini?”

Si Datuk berpaling sebentar dan mendapatkan sebuah bakul yang kotor kerana telah diisi arang sebelumnya.

“Nah, kau pergi ke sungai, bawa air dalam bakul ni.”

Si Cucu pun bergegas pergi ke sungai yang berhampiran dengan rumah mereka. Apabila pulang, air yang dibawanya habis belaka, tiada lagi sisa air yang tinggal.

“Kau lambat sangat, cuba lari laju-laju sikit,” tegur Si Datuk. Si cucu pun segera berlari ke sungai manakala Si Datuk memerhati sahaja dari jauh. Namun apabila tiba di hadapan datuknya, air yang Si Cucu bawa itu tiada juga yang tinggal.

“Tak bolehlah, Atuk. Tak ada gunaya,” bentak Si Cucu. 

Si Datuk pun berkata, “Jadi kau rasa tak bergunalah? Cuba kau tengok bakul tu”.
Si Cucu baru terperasan bakul yang kotor tadi kini sudah bersih.

Terus Si Datuk menyambung, “Macam itulah dengan membaca Al-Quran. Walaupun tidak faham maksudnya, tetapi ia tetap membersihkan si pembacanya. Itu semua dengan kehendak Allah. Kerja Allah.”

Moral : Bacalah Al-Quran walau tidak tahu maknanya, kerana ia kalam Allah yang boleh membersihkan hati kita. Wallahua’lam.



No comments:

Post a Comment