Friday, October 15, 2010

NAK Mentega Kacang Sedap


Membuat mentega kacang tidak memerlukan banyak bahan. Anda boleh gunakan kreativiti dengan menambah bahan lain untuk menjadikannya istimewa.. Mentega kacang buatan sendiri lebih sihat kerana ia tidak mengandungi pengawet seperti mentega kacang yang dibeli di kedai. Tanpa pengawet ia mempunyai hayat yang singkat. Oleh kerana itu anda mesti menyimpannya di dalam peti sejuk dan gunakannya dalam masa beberapa minggu. Di bawah ini adalah cara membuat mentega kacang:

Bahan-bahan
Kacang tanah
Minyak

Gunakan lebih kurang 2 sudu besar minyak bagi setiap cawan kacang tanah. Anda boleh juga menambah  ½ sudu teh garam.

Kacang tanah sudah sedia mempunyai banyak minyak. Jika anda menggunakan kacang tanah yang berminyak banyak, seperti kacang tanah Sepanyol, anda tidak perlu menambah sebegitu banyak minyak.

Adunan yang baik yang tidak menggunakan minyak tambahan ialah 1 cawan kacang tanah Sepanyol dan 1 cawan kacang tanah Virginia.

Caranya:
Hancurkan kacang tanah dan minyak ke dalam mesin pengadun.
Jika anda mahukan mentega kacang yang berbiji, keluarkan kira-kira ¼ cawan kacang tanah sebelum mula mengadun kacang dan minyak. Bila campuran sudah hampir teradun, masukkan kacang itu. Adun lagi beberapa kali untuk memecahkan kacang dan selesaikan kerja mengadun.

Sekarang anda boleh menambah bahan-bahan lain ke campuran itu. Gunakan kacang makadamia, kacang pekan, biji bunga matahari, cip butterscotch atau coklat.

Selamat menjamu selera!

No comments:

Post a Comment