Monday, October 11, 2010

Kebun Organik (2)




LOKASI kebun organik harus mendapat cukup sinaran cahaya matahari kerana ia sangat penting bagi pertumbuhan tanaman.  Kawasan itu juga harus mempunyai saliran yang baik. Kawasan yang digenangi air tidak sesuai kerana akan mereputkan akar tanaman.

Kemudian sediakan batas mengikut saiz dan panjang yang sesuai. Batas berukuran 76 sm lebar di tengah-tengah kawasan memudahkan kita untuk mendekatinya, sama ada dari bahagian kiri ataupun kanan.

Bina pancang batas atau suatu rangka yang tingginya kira-kira 25 sm hingga 30 sm untuk mengawal dan melindungi tanah batas. Ini akan menambahbaikkan saliran dan meninggikan paras kebun.

Gaulkan kompos ke batas tanaman kira-kira tiga minggu sebelum mula menanam.

Pilih jenis sayuran yang sesuai untuk kawasan itu dan memang diketahui akan dapat bertahan daripada serangan penyakit dan haiwan perosak. 

Galakkan perkembangan serangga bermanfaat dengan tidak menyembur racun serangga dan dengan cara menanam tanaman yang membantu pembiakannya. Serangga bermanfaat yang dibeli di kedai boleh juga dilepaskan ke dalam kawasan kebun organik. 

Siram dan sungkup mengikut keperluan. Tanaman yang sihat lagi giat tidak menarik perhatian sesetengah haiwan perosak, dan jika diserang pun, ia mampu mengatasi kerosakan itu dan tumbuh dengan baik. 

Elakkan serangga perosak dengan membuang segala rumput rampai yang sering menjadi sarangnya. Seelok-eloknya tanaman ditukar mengikut pusingan pada setiap tahun untuk mengelakkan pembiakan haiwan perosak, dan tutup tanaman yang mudah diserang dengan sungkup yang ringan bagi menjauhkan haiwan perosak.  

Hapuskan haiwan perosak jika ada ditemui. Kaedah terbaik ialah mengutip dengan tangan, atau gunakan langkah-langkah kawalan organik yang sah, bermula dengan sabun pembunuh serangga. Di antara yang terbaik ialah neem, sejenis penghapus serangga yang dihasilkan daripada pokok neem. Orang Melayu mengenali pokok ini dengan nama pokok mambu yang diguna untuk merawat demam campak di kalangan kanak-kanak.  


No comments:

Post a Comment