Friday, January 18, 2019

Hakikat Kehidupan Dari Kaca Mata Steve Gouves





Steve Gouves, seorang jutawan yang meninggal dunia, dengan kekayaan $ 7 bilion, pada usia 56 tahun disebabkan kanser pankreas. Di bawah ini adalah beberapa ucapan terakhirnya:

Di mata orang lain, hidup saya adalah intipati kejayaan, tetapi selain daripada kerja, saya tidak banyak kegembiraan, dan pada akhirnya kekayaan hanyalah satu hakikat kehidupan yang saya terbiasa.

Terbaring di atas katil kerana sakit pada ketika ini, saya mula terkenang keadaan hidup saya dahulu. Semua pengiktirafan dan kekayaan saya yang ada tidak berfaedah dalam menghadapi kematian yang bakal menjelang.

Kita boleh upah orang untuk memandu kereta untuk kita, buat duit untuk kita - tetapi kita  tidak boleh "sewa: seseorang untuk membawa pergi penyakit kita. Kita boleh cari benda-benda penting, tetapi ada satu perkara yang tidak dapat dicari apabila ia hilang - "hidup".

Rawatlah diri dengan baik, dan hargai orang lain. Apabila kita semakin tua, perlahan-perlahankita sedar bahawa jam tangan bernilai RM 30 atau RM 300 - kedua-duanya menunjukkan masa yang sama.

Sama ada kita bawa beg duit bernilai RM 30 atau RM 300 - jumlah wang dalam dompet itu  sama. Kita pandu kereta bernilai RM 150,000, atau sebuah kereta bernilai RM 30,000 - jalan dan jarak adalah sama dan kita sampai ke destinasi yang sama.

Rumah tempat tinggal kita sama ada 300 meter persegi, atau 3000 meter persegi - kesunyian yang dirasai adalah sama.

Kebahagiaan dalaman sejati tidak datang dari benda-benda material di dunia ini. Sama ada anda terbang kelas pertama, atau kelas ekonomi, sekiranya pesawat itu terhempas, kita  akan turut terhempas. 

Fahamilah, kebahagiaan sebenar ialah bila kita ada seseorang untuk jadi teman berbual!

Lima hakikat yang patut diberi perhatian:

1. Jangan didik anak anda menjadi kaya. didik mereka untuk bahagia. - Apabila mereka dewasa, mereka tahu menghargai sesuatu, bukan menilai dari sudut wang ringgit semata-mata.

2. Makan makanan sebagai ubat supaya anda perlu makan ubat sebagai makanan.

3. Orang yang sayangkan anda tidak akan pergi meninggalkan anda walaupun dia mempunyai 100 alasan untuk berputus asa. Dia akan sentiasa mencari satu sebab untuk terus bertahan.

4. Ada beza yang ketara antara menjadi manusia dan manusia yang baik.

5. Jika anda mahu pergi pantas - pergilah sendiri! Tetapi jika anda mahu pergi jauh - pergilah bersama-sama!

Kesimpulannya,
Enam doktor terbaik di dunia.
1. Cahaya matahari
2. Kerehatan
3. Beriadah
4. Makanan seimbang
5. Keyakinan diri
6. Sahabat

Kekalkan semua ini dalam setiap peringkat kehidupan dan nikmatilah hidup yang sihat.

"Sayangi mereka yang dihantar oleh Pencipta kepadamu kerana suatu hari nanti dia akan kembali kepada Pencipta."

[Adaptasi dari FB Burhan Blurr]

No comments:

Post a Comment