Tuesday, May 6, 2014

Khasiat Daun Pecah Beling


Daun Pecah Beling.Nama saintifiknya, Strobilanthes Cripus/Saricocalix Cripus.Atau nama lainnya: pecah kaca, bayam karang, keji beling dan jin batu. Tumbuhan ini mempunyai kandungan kalsium karbonat yang tinggi, dan air rebusannya bersifat alkali yang lemah. Ekstrak air pecah beling mengandungi kompaun/molekul yg mampu merencatkan pertumbuhan retrovirus: agen dalam jangkitan virus seperti AIDS dan merencatkan pertumbuhan sel leukemia.

Kandungan mineral yang sangat tinggi seperti: kalium, kalsium, natrium, ferum, fosforus, Vitamin C, B1 dan B2. Kandungan kafienanya rendah tapi ia menyumbang kepada antioksida yang sangat tinggi. Ia juga mampu membunuh sel kanser kolon, kanser hati dan kanser payu dara. Ia bertindak secara semulajadi tanpa kesan sampingan.


Penyakit yang paling mujarab kesembuhannya dengan air herba ini ialah batu karang yang terdapat dalam hempedu buah pinggang. Amalan minuman ini akan menghancurkan batu karang dan ia keluar bersama air kencing. Ia juga boleh melawaskan pembuangan air kencing dan menurunkan kandungan kolesterol dalam badan.

Ekstrak pecah beling juga menjadi agen antidiabetes. Cara menggunakannya: Rebus beberapa helai daun dan minumlah sebagai amalan sehingga menunjukkan kesembuhan.

No comments:

Post a Comment