serenemaklong.blogspot.com
DALAM
sebuah kitab karangan Imam al-Ghazali menyatakan bahawa Iblis itu namanya disebut sebagai :
Pada langit yang pertama disebut al-Abid (ahli ibadah).
Pada langit yang keduanya disebut az-Zahid.
Pada langit ketiga, namanya disebut al-Arif.
Pada langit keempat, namanya adalah al-Wali.
Pada langit kelima, namanya disebut at-Taqi.
Pada langit keenam namanya disebut al-Kazin.
Pada langit ketujuh namanya disebut Azazil
Dalam
Luh Mahfudz, namanya ialah Iblis.
Allah S.W.T
memerintahkan Iblis sujud kepada Adam. Lalu iblis berkata, "Adakah Engkau
mengutamakannya daripada aku, sedangkan aku lebih baik daripadanya. Engkau
jadikan aku daripada api dan Engkau jadikan Adam daripada tanah.”
Lalu Allah
S.W.T berfirman yang maksudnya, "Aku membuat apa yang aku kehendaki."
Iblis
enggan sujud kepada Adam A.S kerana bangga dan sombong.Dia berdiri tegak sampai
saatnya malaikat bersujud.
Ketika para Malaikat mengangkat kepala, mereka
mendapati Iblis tidak sujud sedangkan mereka
telah selesai sujud. Maka para Malaikat bersujud lagi bagi kali kedua kerana
bersyukur, tetapi Iblis tetap angkuh dan enggan sujud. Dia berdiri tegak dan berpaling
daripada para Malaikat yang sedang bersujud. Dia tidak ingin mengikut mereka
dan tidak pula merasa menyesal atas keengganannya.
Kemudian Allah
S.W.T mengubah mukanya yang pada asalnya sangat indah cemerlang dengan membentukkan
kepalanya seperti kepala unta, dadanya seperti daging yang menonjol di atas
punggung, wajah yang ada di antara dada dan kepala itu seperti wajah kera,
kedua matanya terbelah pada sepanjang permukaan wajahnya.
Lubang hidungnya terbuka seperti cerek tukang bekam,
kedua bibirnya seperti bibir lembu, taringnya keluar seperti taring babi hutan
dan janggut ada tujuh helai.
Setelah
itu, Allah mengusirnya dari syurga, dari langit, dari bumi dan ke beberapa
jazirah.Dia tidak akan masuk ke bumi melainkan dengan cara sembunyi. Allah
S.W.T melaknatinya sehingga ke hari kiamat kerana dia menjadi kafir.
Walaupun iblis
itu dahulunya berwajah indah cemerlang, dengan empat sayap, banyak ilmu dan ibadah,
dibanggakan oleh para malaikat, menjadi pemimpin malaikat karubiyin dan banyak
lagi, tetapi semua itu tidak menjadi jaminan baginya.
Ketika Allah
S.W.T membalas tipu daya Iblis, Jibril A.S dan Mikail menangis. Allah S.W.T
berfirman yang bermaksud, "Apakah yang membuat kamu
menangis?"
Lalu
mereka menjawab, "Ya Allah! Kami tidaklah aman dari tipu dayamu.”
Firman
Allah bermaksud, "Begitulah aku. Jadilah engkau berdua
tidak aman dari tipu dayaku.”
Setelah
diusir, Iblis berkata, "Ya Tuhanku, Engkau telah mengusir aku dari Syurga
disebabkan Adam, dan aku tidak menguasainya melainkan dengan penguasaan-Mu.”
Allah berfirman bermaksud, "Engkau
dikuasakan atas dia, iaitu atas anak cucunya, sebab para nabi adalah maksum.”
Kata Iblis
lagi, "Tambahkanlah lagi untukku."
Allah
berfirman bermaksud, "Tidak akan dilahirkan seorang anak
baginya kecuali tentu dilahirkan untukmu dua padanya.”
Kata iblis,
"Tambahkanlah lagi untukku."
Lalu
Allah berfirman dengan maksud, "Dada-dada mereka adalah rumahmu, engkau
berjalan di sana sejalan dengan peredaran darah.”
Iblis terus memohon, "Tambahkanlah lagi
untukku."
Allah
berfirman yang bermaksud, "Dan kerahkanlah pasukan berkuda dan pasukan
yang berjalan kaki, ertinya mintalah tolong menghadapi mereka dengan
pembantu-pembantumu, baik yang naik kuda mahupun yang berjalan kaki. Dorong
mereka mengusahakan harta dan mengarahkannya ke jalan yang haram. Anjurkan supaya
mereka mendapatkan anak dengan cara yang dilarang, seperti melakukan hubungan
kelamin ketika haid, membuat perkara syirik mengenai anak-anak itu dengan
memberi kan mereka nama Abdul Uzza, menyesatkan mereka dengan cara mendorong ke
arah agama yang batil, mata pencarian yang tercela dan perbuatan-perbuatan yang
jahat".
Hal ini ada disebutkan dalam Surah Al-Isra Ayat 64:
بِسۡمِ
ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
وَٱسۡتَفۡزِزۡ مَنِ ٱسۡتَطَعۡتَ مِنۡہُم بِصَوۡتِكَ
وَأَجۡلِبۡ عَلَيۡہِم بِخَيۡلِكَ وَرَجِلِكَ وَشَارِكۡهُمۡ فِى ٱلۡأَمۡوَٲلِ
وَٱلۡأَوۡلَـٰدِ وَعِدۡهُمۡۚ وَمَا يَعِدُهُمُ ٱلشَّيۡطَـٰنُ إِلَّا غُرُورًا
(٦٤)
Maksudnya: Gerakkanlah orang yang engkau kuasai di
antara mereka dengan suara engkau dan kerahkanlah kepada mereka tentera engkau
yang berkuda dan yang berjalan kaki dan serikanlah mereka pada harta dan
anak-anak dan berjanjilah kepada mereka. Tidak ada yang dijanjikan iblis kepada
mereka melainkan (semata-mata) tipuan.
Sesungguhnya yang baik dijadikan ikutan manakala yang
kurang baik dijadikan sempadan supaya selamat dalam menjalani kehidupan yang
sementara ini.
No comments:
Post a Comment