serenemaklong.blogspot.com
ALLAH berfirman, petikan dari
Surah Bani Israil Ayat 72:
بِسۡمِ
ٱللهِ
ٱلرَّحۡمَـٰنِ
ٱلرَّحِيمِ
وَمَن
كَانَ
فِى
هَـٰذِهِۦۤ
أَعۡمَىٰ
فَهُوَ
فِى
ٱلۡأَخِرَةِ
أَعۡمَىٰ
وَأَضَلُّ
سَبِيلاً۬
(٧٢)
Maksudnya: Sesiapa yang buta di dunia buta juga di
akhirat.
Bukan buta mata yang di kepala tetapi buta mata yang di
hati yang menghalang seseorang daripada melihat cahaya hari akhirat.
Firman Allah petikan
dari Surah Hajj Ayat 46:
بِسۡمِ
ٱللهِ
ٱلرَّحۡمَـٰنِ
ٱلرَّحِيمِ
أَفَلَمۡ
يَسِيرُواْ
فِى
ٱلۡأَرۡضِ
فَتَكُونَ
لَهُمۡ
قُلُوبٌ۬
يَعۡقِلُونَ
بِہَآ
أَوۡ
ءَاذَانٌ۬
يَسۡمَعُونَ
بِہَاۖ
فَإِنَّہَا
لَا
تَعۡمَى
ٱلۡأَبۡصَـٰرُ
وَلَـٰكِن
تَعۡمَى
ٱلۡقُلُوبُ
ٱلَّتِى
فِى
ٱلصُّدُورِ
(٤٦)
Maksudnya: Bukan matanya yang buta tetapi hatinya yang
di dalam dada.
Lalai membuat hati menjadi buta - lupa kepada Allah dan
lupa kepada kewajipan dan tujuan serta ikrar kepada Allah ketika masih berada
di dalam dunia. Lalai bermula dengan kejahilan tentang hakikat (kebenaran) undang-undang
dan peraturan Tuhan.
Kejahilan berterusan bila kegelapan menyeluruh menutupnya
dari luar, dan sepenuhnya menguasai batin. Antara penyebab kegelapan ialah
sifat angkuh, sombong, megah, dengki, bakhil, dendam, bohong, mengumpat, fitnah
dan lain-lain sifat keji yang menjatuhkan ciptaan Tuhan serba sempruna jatuh
merudum ke tahap paling rendah.
Bebaskan diri daripada kejahatan dengan penyucian jiwa.
Penyucian dilakukan untuk mendapatkan ilmu,
yang kemudian diamalkan dan berusaha
melawan ego dengan berani, menghapuskan keburukan yang ada pada diri.
Perjuangan diteruskan sehingga hati menjadi hidup dengan cahaya. Mata bagi hati
yang suci akan melihat hakikat sifat-sifat Allah di sekeliling dan pada
dirinya.
Selepas itu barulah timbul kesedaran diri sebenar. Timbul
rasa rindu dan ingin kembali ke kediaman abadi, dengan pertolongan Yang Maha
Mengasihani.
Bila sifat-sifat kegelapan terangkat, cahaya mengambil
alih tempatnya dan orang yang memiliki mata rohani akan melihat. Dia kenal apa
yang dia lihat dengan cahaya nama-nama sifat Ilahiah. Kemudian dirinya
dibanjiri oleh cahaya dan bertukar menjadi cahaya. Cahaya ini masih lagi hijab
menutupi cahaya suci Zat, tetapi masanya akan sampai bila ini juga akan
terangkat, yang tinggal hanya cahaya suci Zat itu sendiri.
Hati mempunyai dua mata, satu yang sempat dan satu lagi
yang luas. Dengan mata yang sempat seseorang boleh melihat kenyataan
sifat-sifat dan nama-nama Allah. Penglihatan ini berterusan sepanjang perkembangan
kerohaniannya.
Mata yang luas
melihat hanya kepada apa yang dijadikan kelihatan oleh cahaya keesaan dan yang Esa.
Hanya bila seseorang sampai ke daerah berhampiran dengan Allah, dia akan
melihat, di alam penghabisan bagi kenyataan Zat Allah, Yang Esa dan Mutlak.
Untuk mencapai maqam ini ketika masih berada di dalam
dunia, diri mesti dibersihkan daripada sifat-sifat keduniaan dan keegoan. Ketinggian
yang dicapai ketika kembara ke arah maqam-maqam tersebut bergantung kepada
sejauh mana diri diasingkan daripada hawa nafsu yang rendah dan rasa ego.
Pencapaian kepada matlamat yang diingini bukan seperti
kebendaan sampai ke tempat kebendaan. Ia juga bukan ilmu yang membawa seseorang
daripada tidak tahu kepada menjadi lebih tahu, bukan pertimbangan untuk memperolehi
apa yang difikirkan, bukan juga khayalan yang menyatu dengan apa yang
dikhayalkan.
Matlamat yang ingin dicapai ialah kesedaran tentang kekosongan
daripada segala sesuatu kecuali Zat Allah. Pencapaian ini adalah perubahan
suasana yang berlaku, bukan perubahan pada sesuatu yang nyata. Di sana tiada
jarak, tiada dekat atau jauh, tiada kesampaian, tiada ukuran, tiada arah, tiada
ruang.
Dia Maha Besar, segala puji untuk-Nya. Dia Maha
Pengampun. Dia menjadi nyata dalam apa yang Dia sembunyikan daripada kita. Dia
menyatakan Diri-Nya sebagaimana Dia melabuhkan tirai di antara Dia dengan kita.
Pengenalan tentang Diri-Nya tersembunyi di dalam ketidakupayaan mengenali-Nya.
Jika ada di antara kita yang sampai kepada cahaya
ketika masih lagi berada di dunia, muhasabah (hisab) akan diri kita, buku
catatan kita, tentang amalan kita. Hanya di bawah cahaya kita boleh melihat apa
yang kita sudah buat dan sedang buat. Buatlah perkiraan sendiri,
seimbangkannya. Kita akan membaca buku catatan kita di hadapan Tuhan pada HARI
PEMBALASAN. Itulah hari muktamad. Tidak ada peluang lagi untuk mengimbangi
jika sudah sampai ke sana.
Jika kita berada
di dunia ini ketika waktu masih ada, dan kita pula berusaha kerasa untuk mencapai
maqam yang didambakan, kita akan termasuk ke dalam golongan yang diselamatkan.
Jika tidak, azab dan seksa menjadi bahagian kita di akhirat. Hidup akan
berakhir. Di sana ada azab di dalam kubur, ada hari pembalasan, ada neraka yang
menimbang sehingga kepada dosa yang paling kecil dan kebaikan yang paling
kecil.
Kemudian ada titian lebih halus daripada rambut dan
lebih tajam daripada mata pedang. Hujungnya ialah taman, di bawahnya ialah
neraka penuh kecelakaan, penderitaan. Semua itu berkekalan apabila kehidupan
yang singkat ini berakhir.
(Sumber: Muhamad Nor Kartor)
No comments:
Post a Comment